Japp, den Àr det.
Det gÄr bra nu
Oj!
Nu kommer Alphabet att rasa
Ser ut som Ukraina har svÄrt att hÄlla emot nu:
HĂ„rt i Kursk regionen nu:
Ja tyvÀrr ser det mörkare och mörkare ut för Ukraina. Brist pÄ mannskap och krigströtthet.
GÄrdagens förlustsiffror pÄ ryska sidan tyder pÄ att offensiven redan börjat. Största förlusten i manskap pÄ en dag sedan kriget började.
Undra hur mÄnga som Àr frÄn Nordekorea?
VÄgar nÄgon satsa pÄ att det inte Àr Ryssland
DÄ vore man vÀldigt oförsiktig med sina pengar...
1000 dagar har gÄtt nu sedan det hemska började.
Och Ryssland fÄr fortfarande hÄllas.
Specialavsnitt idag av Ukrsinecast podden som jag lyssnar pÄ ibland.
Bra podd , men har svÄrt att lyssna för ofta Alldeles för deprimerande.
NÄgra avsnitt sedan var det en intressant intervju med Stoltenberg. VÀrt att lyssna pÄ.
Det kinesiska fartyg som slet av kablar verkar boardas av Danska myndigheter i detta nu.
Att Ukraina nu anvÀnder det nya "tillstÄndet" att anfalla mÄl inne i Ryssland med amerikanska vapen Àr verkligen pÄ tiden.
Jag har tidigare skrivit att jag tror Putin kommer anvÀnda kÀrnvapen innan det hÀr Àr klart. FrÄgan Àr om det Àr det hÀr som driver fram det? Med det menar jag inte pÄ nÄgot sÀtt att Ukraina ska avstÄ. De och resten av vÀst mÄste göra det som krÀvs och med den försiktighet som vÀst upptrÀtt gÄr det inte att pÄstÄ att vÀst varit offensiva eller provokativa. Sedan har vi sjÀlva huvudfrÄgan, att Ryssland har anfallit Ukraina vilket skapat hela den hÀr situationen.
Ănda sedan USA kommunicerade sin nya hĂ„llning har expert efter expert framtrĂ€tt och sagt att Putin har hotat med kĂ€rnvapen mĂ„nga gĂ„nger utan att verkstĂ€lla sitt hot. Det Ă€r enligt mig en mycket svag analys. SĂ€ hĂ€r lĂ„ngt förvisso sant, men ger vĂ€ldigt lite substans till varför Putin inte skulle göra det i framtiden, utvöver att han inte gjort det historiskt.
NÀr det storskaliga kriget bröt ut fanns det vissa forskare som faktiskt hade sagt att det skulle ske. Kollar man vad de byggde sina analyser pÄ sÄ var det nÀstan alltid sÄ att de byggde sina analyser pÄ att Putin brukar göra det han sÀger att han ska göra. Det bÄdar tyvÀrr inte sÄ gott för kÀrnvapnen.
Det som talar emot Àr att det Àr ett mycket stort steg att ta och konsekvenserna för Ryssland och Putin skulle bli förörande. Troligen har ocksÄ USA gjort vÀldigt klart kring att man dÄ kommer att agera. Man skulle kunna jÀmföra anvÀndande av kÀrnvapen med ett av krigshistoriens mer mÀrkliga beslut. NÀr Hitler förklarade USA krig... Till sist sÄ finns det en del som tyder pÄ att kÀrnvapnen Àr i samma skick som resten av Rysslands militÀr...
SjÀlvklart hoppas jag att kÀrnvapen inte anvÀnds. Men mÄste sÀga att nÀr jag lyssnar pÄ experterna sÄ blir jag lite orolig. Sà lite substans för sina bedömningar i en sÄ viktig frÄga.
Danska myndigheter har tydligen gÄtt ombord.
Vissa kÀllor menar att Kina börjat ledsna pÄ hur Ryssland kör och att man mobiliserat Nordkorea, det ser inte bra ut för honom.
FrÄgan Àr hur pass mycket putin lyssnar pÄ den enda som faktiskt gör handel med honom direkt och hÄller i pengarna?
Xi vill inte ha oroligheter i sitt nÀromrÄde och militÀr nÀrvaro pÄ Koreahalvön samt i Japan, vilket högst troligt blir fallet om NK fÄr tag i modernare teknik.
Ska Xi försöka ta Taiwan (om han vÄgar) blir ju det lite bökigare genast med USA runt hörnet i Japan, Sydkorea och Taiwan.
Ryssland hotar att de har kÀrnvapen fast det lÀskigaste de kan komma pÄ Àr att be nÄgra kineser fÀlla ner ankaret nÀr de seglar över vÄra datakablar. Nja...
UngefÀr sÄ. Kaptenen Àr tydligen dessutom ryss pÄ det kinesiska fartyget.
Det var ju lÄngt ifrÄn det mÀrkligaste beslut han tog, men det Àr kanske för en annan trÄd Àn just Ukraina.
Det dÀr med att Putin skramlar med kÀrnvapen igen, kÀnns ju dock lite jobbigt. Vad Àr egentligen NATOs/USAs hÄllning till Ryssland om Putin faktiskt skulle skicka kÀrnvapen pÄ Ukraina? Kommer det dimpa ner en kÀrnvapenbestyckad robot i Kreml, eller kommer man stÄ pÄ sidan och se pÄ och vÀnta pÄ Putins nÀsta drag?
Om det nu Àr som du sÀger, att ryssarnas kÀrnvapenarsenal börjar bli lite rostig, vilket mycket tyder pÄ att den Àr, skulle Ryssland ha nÄgot att sÀtta emot ifall USA/NATO hÀmnas pÄ Putin och skickar en liten sjÀlvlysande raket?
MÄnga frÄgor och kanske inte sÄ mÄnga svar, men ja, intressant Àr det
Putin har skramlat med kÀrnvapen i över 16 Är. Har han nÄgra fungerande eller har allt rostat bort i korruption? Troligtvis det senare.
Jag hade hoppats pÄ mer men utan tillrÀckligt med ammunition och vapen samt soldater sÄ ser det tyvÀrr mörkt ut för Ukraina
Data visar: Ryssland gör rekordstora erövringar
Den ryska militÀren har under hösten rört sig snabbt framÄt vid stora delar av fronten och pressar i dagslÀget ukrainarna bakÄt.