Invasionen av Ukraina đŸ‡ș🇩

Ja bra artikel

Ryska officerare evakuerar sina familjer frÄn Tokmak, tecken pÄ att Ukraina Àr pÄ vÀg. Tar Ukraina Tokmak har de en stor fördel i söder

4 gillningar

Det gÄr sakta men sÀkert. Och visst har kritiken tystnat frÄn olika US-militÀrer?

2 gillningar

Jag hÄller med dig om det. Miller / Hodges / Petreus visar sig mer frekvent. Petreus / Hodges har ju medverkat tex i flow pÄ Youtube tex

Millers avslutningstal var ju starkt samt tur att vÀrlden hade honom nÀr Trump var president

Nu börjar muppen i Nordkorea skicka vapen/ammunition till Ryssland:
Kim Jong-Un skickar gods ”utan motstycke” till Ryssland – Sydsvenskan

Kunde man ju ge sig fan pÄ 

1 gillning

Attacken var ju sanslöst vÀl organiserad. FrÄn luften, till havs och bulldozrar som brÀckte muren och 4-hjulingar som körde in efterÄt. Utöver det sÄ finns det videor frÄn drönare som slÀpper bomber pÄ israeliska soldater. dvs precis som bÀgge sidorna gör i Ukrainakonflikten.

Ryssen rÀknar sÄ klart med att det hÀr kommer att vÀcka en enorm vrede och lust för hÀmnd i Israel. VedergÀllningen i form av flygbombningar utförda av Israel kommer onekligen att resultera i mÄnga civila offer pga. att Gazaremsan Àr sÄ tÀtbefolkad, vilket i sin tur vÀcker vrede hos palestinerna och sÄ forsÀtter det.

Ett totalt kaos i Mellanöstern fÄr folk att fokusera mindre pÄ vad Ryssland gör i Ukraina. Vilket sÄ klart Àr deras mÄl.

Uppdatering frÄn mannen i Ukraina.

13.10.2023 uppdateringen och det rör pĂ„ sig. Nu kan jag lungt pĂ„stĂ„ att vi brutit igenom vid Klishchiivka och Andriivka. Även Kurdiumivka kommer inom kort att överges av turisterna. Vad som Ă€r intressant Ă€r att turisterna börjat dra sig österom Odradivka och inte byggt starka försvarslinjer vĂ€ster om samhĂ€llet. Eftersom vi avancerade 650 m igĂ„r Ă€r det nu bara 2 km fram till huvudvĂ€gen som gĂ„r mot Bakhmut i detta omrĂ„de. Om turisterna inte drar sig ut ur Kurdiumivka blir underhĂ„llslinjen avskuren och de Ă€r helt i offcide. Min uppfattning Ă€r att turisterna kommer att dra sig öster om kanalen som leder upp till Bakhmut innan vintern, dvs ytterligare 3 km österut frĂ„n nuvarande kontaktlinje.

Vid Zaporizhzhia fronten har det Àven skett tydliga förÀndringar till det bÀttre. Turisterna har igen omgrupperat och fört in de sista förstÀrkningarna till Novoprokopivka, MEN man har ocksÄ dragit flera enheter söderut frÄn vÄr södra spjutspets . Dessutom har man igen flyttat ett par enheter till ytterligare förstÀrkning av Tokmak. Vill inte lÄta allt för optimistisk men i mina ögon ser utnötningstaktiken som vi anvÀnder att börja bÀra frukt och kommer inom en vecka Àven att synas pÄ kartan som Ätererövrat land.

Ett Ă€r sĂ€kert, det blir INGET vinterupphĂ„ll utan vi kommer att hĂ„lla momentum och pressen uppe. DÄRFÖR vĂ€djar vĂ„ra truppenheter igen om att fĂ„ VADARBYXOR.

Turisterna har ju ocksÄ de senaste dagarna försökt ett nytt storanfall i Donetsk, speciellt vid AVDIIVKA. Vi hÄller just nu pÄ och fÄr ett turist Vuhledar nr 2 i misslyckande. Turisterna dör som flugor i ett försök att inringa vÄra trupper i detta omrÄde. Köttkvarn typ Bakhmut har startat och turisterna har noll chans att bryta igenom vÄra försvarslinjer hÀr. Denna höst kommer att bli turistlandets högsta förlustsiffror sedan det senaste vÀrldskriget, det Àr redan faststÀllt. Utan en massmobilisering blir turisterna kort pÄ folk. En sÄdan mobilisering kommer INTE att ske före de hÄllit sina teaterval, frÄgan Àr om de ens kan hÄlla ut till dess. Turistledningen har 2 stora önskemÄl just nu; regn och ordentliga sÄdana samt en massiv hjÀlp frÄn Kina.

Var deras kritiska problem ligger pratar man inte om; bristen pÄ kanoner och ammunition. Dag för dag vÀxer vÄrt övertag av dessa vid frontlinjerna, det Àr det som rÀknas, INTE vad du har inom landet. Vi har anvÀnt enorma mÀngder granater och intensiteten ser bara ut och öka.

Även vĂ„ra luftattacker pĂ„ Krim har igen ökat, och nu börjar man faktiskt att bli orolig bland lokalbefolkningen. Denna sommar var för deras turistnĂ€ring en ren och skĂ€r katastrof, lĂ€gg dessutom till bristen pĂ„ vissa livsmedel som börjat bli synlig samt skyhöga priser pĂ„ basvarorna. Krim kommer under denna vinter att fĂ„ energiproblem, det vet vi redan.

MÄnga ser dystert pÄ vÄr militÀra situation men jag Àr helt av annan Äsikt. De facto vÀxer vÄr armeŽi styrka och turisternas krymper. En belÀgring av tex Tokmak och vi har St.Petersburg situationen som var för 80 Är sedan, med ett undantag; man har inte den uthÄlligheten som man hade dÄ. Ni har kanske redan förstÄtt min tanke; denna vinter kommer inte att bli vÄr fiende utan vÄr allierade.

6 gillningar

Jag lÀser de dÀr varje gÄng du postar. Nu kÀndes det som att lÀsa en som Àr ganska sÀker pÄ sin sak och att det gÄr bra. SjÀlvförtroende, djÀvlar anamma och beslutsamhet. Inga frÄgor, ingen tvekan. Bra!

4 gillningar

HÄller med. Intressant att lÀsa och framförallt synen pÄ Rysslands försök att omringa Avdiivka

Av nÄgon anledning sÄ lÀste jag Arvika

Inte Àn men om de inte stoppas, vem vet :wink:

1 gillning

Det kommer rykten frÄn flera hÄll nu att ATACMS Àr pÄ plats i Ukraina. Det Àr goda nyheter dÄ det betyder att Ukraina kan nÄ alla ockuperade omrÄden inklusive Krim

2 gillningar

Ja mycket bra. Tydligen har USA smugit in ATACMS och Ukraina anvÀnt dem för attacker pÄ flygfÀlt nyligen

US officials indicated to CNN on Tuesday that Ukraine used the ATACMS, some variants of which have a maximum range of approximately 186 miles, to attack Russia’s Berdyansk and Luhansk airfields in eastern Ukraine this week. The Ukrainian military tweeted that the attack destroyed several Russian helicopters, an ammunition depot, and an air defense launcher, but did not specify whether they used ATACMS to do it.

3 gillningar

Tydligen har Ukraina gÄtt över Dnpir floden och börjat befria nÄgra byar

1 gillning

FÀrsk video frÄn Artur.

1 gillning

20.10.2023 uppdateringen med fronterna. Under de senaste dagarna har det börjat röra pÄ sig. LÄt oss börja med turisternas vansinniga offensiv som ger absolut ingenting. Turisterna kommer mitt pÄ ljusan dag, med all in, utan samordning, utan kommunikation och planerade rutter. Detta gÀller vid Kupyiansk, Avdiivka, Marinka och Lyman. De vÀller fram utan understöd av sitt artilleri och Àr som sittande mÄlankor för vÄra drönaroperatörer och artilleri. GÄrdagen var en katastrof för turisterna i förluster av materiel och manskap. Bara under tiden 15-18 oktober visar Oryx statistiken över förlorat material 84-19 till vÄr fördel. I statistiken ser vi bla att turisterna förlorat 16 tanks mot vÄra 4 och i förlorat artillerisystem leder turisterna med 18-3. Den hÀr statistiktendensen kan inte fortsÀtta för turisterna, deras materiel tryter i allt snabbare takt.

Dessutom attackerar vi deras helikopterflygfÀlt i allt snabbare takt. Ka-52 helikoptrarna som varit ett problem för oss har nu attackerats med ATACMS med gott resultat. Turisterna har nu bara 30% kvar av vad de hade före deras fega attack pÄ oss 2022.

Hur gÄr det dÄ för vÄr(a) offensiv(er)? Tack bra Àr svaret, hÄrt men framÄt. Utnötningstaktiken börjar visa sig i Ätererövrad mark vid Verboe, Kopani och Novoprokpivka vid Zaporizhzhia samt vid Klishchiivka, Andriivka och Kurdiumivka i öster. Dessutom har vi kontrat vid Lyman Pershyi, om det bara Àr en punch eller ett allvarligt försök ÄterstÄr att se.

Vid Kherson Oblast har vi faktiskt utfört ett allvarligt menad landstigning pÄ den ockuperade sidan av Dnipro, ocksÄ det framgÄngsrikt. Vi har övervunnit de naturliga vattenhindren pÄ vÀg mot Pishchanivka och enligt fÀrska uppgifter har vi Àven landstigit vid Krinky. Vi har nu alla tiders chans att inringa turisttrupperna vid Pidstepne och Kozachni Laheri.

3 gillningar

Mycket intressant. Ukraina verkar ju kunna hÄlla marken pÄ andra sidan Dnpir och har med det startat en ny front.

Otroligt vad Ryssland förlorar material runt Avdiivka, vansinne

3 gillningar

Jag kollade pÄ nÄgra filmer pÄ X frÄn Adiivka igÄr, det Àr helt galet hur galna ryssarna Àr. De verkar inte ha nÄgon som helt tanke, taktik eller förmÄga. Har ni denna film som exempel? En varning Àr pÄ sin plats dÄ mÀnniskor dör framför ens ögon Àven om det Àr pÄ avstÄnd(pÄ filmen). Ska bara ses med vetskap om det.
https://x.com/UKikaski/status/1715319638504985061?s=20

2 gillningar

Ryssarna har slÀppt all form av taktik (om man nÄgonsin hade nÄgon), man kör bara pÄ oavsett vad.

2 gillningar

21.10.2023 uppdateringen och vi börjar i Kherson pÄ den ockuperade sidan av Dnipro. Nu har jag sett videon och bilder av landstigningen och kan konstatera att det Àr en punch attack och inte en attack att bita sig fast och öppna ett brohuvud, tyvÀrr. Om du skall bita dig fast mÄste du ha Ätminstone spadar med dig, detta absolut om du inte har tyngre grÀvverktyg. Videorna visar marins med mycket lÀtt utrustning. Nu har ju vÄra mariner varit pÄ skolning hur man landstiger i Tyskland. Troligtvis Àr denna punch av typen rekognisering och det första steget i att planera en Àkta landstigning. Eftersom denna punch hade onormalt stort manskap tror jag att vi kommer att se en sÄdan landstigning under vintern.

SĂ„ till gĂ„rdagens information om de massiva turistförlusterna. Först nĂ€r Oryx kommer ut med sin statistik (deras siffror baserar sig pĂ„ videon och foton, dvs visuellt bekrĂ€ftade) fĂ„r vi nĂ„got sĂ„nĂ€r sanna siffror. Vad orsakade dĂ„ katastrofen för turisterna? VĂ€ldigt enkelt, de var VÄNTADE. Jag har börjat fĂ„ en hel del kritik att jag inte underbygger mina pĂ„stĂ„enden sĂ„ jag skall försöka göra förbĂ€ttring och börjar nu. Det Ă€r 2 saker som stöder mitt pĂ„stĂ„ende; den första Ă€r att 42th Meckanized Brigade var pĂ„ plats. De var i reserv eftersom de var pĂ„ rotation frĂ„n Zaporizhzhia fronten och hade flyttats i god tid till Avdiivka fronten (deras exakta lokationer nĂ€mner jag inte hĂ€r pga sĂ€kerhetsskĂ€l). Den andra pointen Ă€r, att inte ens turistofficerarna Ă€r sĂ„ dumma att de försöker igen pĂ„ samma stĂ€lle dĂ€r de redan fĂ„tt ordentligt med bank, att turisterna fĂ„tt nĂ„gon typ av fejk information och utförde attacken. Man kan gott pĂ„stĂ„ att vi gillrade en fĂ€lla för dem.

Eftersom turisterna Àr i antal mycket mer Àn oss fortsÀtter vi med att lÄta dem ta ett wind brake och avancera lite tills vi har dem i sÄdan position att vÄrt artilleri kan slÄ ut dem, dÀrefter tar vi tillbaka positionen. Det finns ingen armeŽi vÀrlden som kan fortsÀtta med sÄdana förlustsiffror under en lÀngre tid, inte ens turisterna.

Vad vi kommer att fÄ se Àr att turisterna efter dessa massiva förluster kommer att börja attackera med smÄ grupper, vilket i sin tur betyder att de inte kommer att uppnÄ operativa resultat.

FrÄn Zaporizhzhiafronten fortsÀtter den massiva informationsblockaden sÄ nÄgot konkret finns inte att rapportera, det betyder inte att det inte skulle ske saker dÀr. BÀsta informationskanalen hÀr Àr de publicerade uppfÄngade turistsoldaternas telefonsamtal hem. Kontinuerligt fÄr vi höra att de har stor brist pÄ vatten och mat, att ukrainska presenter kommer varje dag, att sÄrade inte blir evakuerade (man har tom tagit av sig skyddsvÀstarna, man vill hellre dö Àn att bli svÄrt sÄrad), officerarna vet inte vad de skall göra, ingen mat eller vatten men iallafall alkohol. Om de har det besvÀrligt nu sÄ vÀnta tills vintern anlÀnder.

ArealmÀssigt har vi haft den största framgÄngen nordost om Klishchiivka, vi har befriat land och utvidgat den grÄa zonen.

2 gillningar