Invasionen av Ukraina đŸ‡ș🇩

Putin menar att det Àr vÀst som har startat kriget:
I den ryske ledarens vÀrld Àr det vÀst som attackerat Ryssland (aftonbladet.se)

Nu hÀnder det nÄgot

1 gillning

Verkar tyvÀrr bli en lÄng konflikt Àven om Ukrainas offensiv blir framgÄngsrik:

2 gillningar

Dags att sÀtta Sydafrika i blockad.

3 gillningar

Det Àr bedrövligt att en del vÀnsterregeringar ute i vÀrlden har sÄ svÄrt att skilja pÄ gott och ont, rÀtt och fel och falska principer frÄn lite ryggrad. MÄnga gÄnger kommer de hÀr tokigheterna frÄn en upplevd fiendskap med USA och med tanken att vÄra fienders fiende Àr vÄra vÀnner kan man hamna hur fel som helst.

3 gillningar

HÄller Ukraina pÄ att omringa Bakhmut med smÄ medel?

Man kan alltid hoppas

3 gillningar

Mer info om flanker kring Bakhmut

1 gillning

Gött att se svensk utrustning gör nytta :+1:t3:

3 gillningar

KniptÄng runt Bakhmut och explosioner i bÄde Luhansk och Melitopol. Nu har offensiven kanske smygstartat?

1 gillning

Wilhelm Agrell menar att Putin kan sÀtta in kÀrnvapen snart om det gÄr dÄligt:

Jag tillhör de som tyvÀrr tror att det Àr en stor sannolikhet att kÀrnvapen kommer att anvÀndas av Putin. Det finns ju mÄnga logiska saker som talar emot, men Àr man helt galen och satt igÄng nÄgot helt galet och sedan har en knapp att trycka pÄ som en sista utvÀga... Ja, vad gör en galen man?
Vi fÄr hoppas att Kina och Indien gjort helt klart för Putin att det Àr i sÄ fall det sista han gör.

En fördel med att rÀkna med anvÀndning av kÀrnvapen Àr att man inte blir skrÀmd av Putin eller nyttiga idioter som pratar om anvÀndning av kÀrnvapen. Man har redan konterat in det sÄ att sÀga.

3 gillningar

Naturligtvis kan Putin till sist sÀtta in kÀrnvapen men var Àr ju frÄgan. London, Berlin eller i Ukraina. Men en sak Àr sÀkert att dÄ kommer vÀst att förgöra Ryssland pÄ mycket kort tid. Man ser nu ju att Ryssland har i 8 mÄnader försökt ta Bakhmut med ca 100 000 förlorade soldater. Med vÀst sÀtt att kriga hÄller Ukraina pÄ att ta tillbaka omrÄden pÄ mycket kort tid.

2 gillningar

Tror faktiskt inte att det Àr sjÀlvklart att vÀst svarar med samma mynt. Det skulle dÄ garantera att Ryssland svarar med kÀrnvapen mot andra lÀnder Àn Ukraina.

Bra frÄga. Jag tror nog att det blir en eller nÄgra taktiska kÀrnvapen i Ukraina. Detta av bÄde militÀra och politiska orsaker. De militÀra Àr att det kan slÄ ut ganska stora förband med nya vapen/materiel och politiska att verkligen markera att jag ger mig inte men jag gÄr inte heller full bananas och bombar Paris och London. Men vem vet?

Sedan Ă€r frĂ„gan hur bra ordning de har pĂ„ sina kĂ€rnvapen? Är de som resten av försvarsmakten? Mer eller mindre trovĂ€rdiga kĂ€llor pĂ„ nĂ€tet(inte galningar och idioter, men för mig svĂ„rbedömda) har skrivit en del om det hĂ€r. Allt frĂ„n misslyckad uppskjutning vid en test i vintras till att ryssarnas varningssystem för inkommande missiller i princip inte fungera pga korruption. Man har köpt felaktiga delar vid reparation och service och stoppat mellanskillnaden i fickan.

Vid anvÀndning av tekniska kÀrnvapen frÄn rysk sida har vÀl USA mer eller mindre öppet sagt att det blir ett massivt svar men utan kÀrnvapen? Min "favoritgeneral" och fd. CIA-chef David Petraeus har sagt att det finns ungefÀr 500 mÄl som kommer raderas ut via kryssningsmissiler. Samt sÀnka hela den ryska Svarta havsflottan.
""– Vi skulle svara genom att leda en kollektiv Natoinsats som skulle slĂ„ ut varje rysk styrka vi kan identifiera pĂ„ slagfĂ€ltet i Ukraina och pĂ„ Krymhalvön samt vartenda stridsfartyg i Svarta havet."

Petraeus tillÀgger dock att han inte diskuterat frÄgan med USA:s nationella sÀkerhetsrÄdgivare Jake Sullivan."
Även om det hĂ€r Ă€r Petraeus personliga uppfattning sĂ„ finns det fĂ„ som b bĂ„de har sĂ„ hög egen kompetens och med sĂ„ bra kontakter. Det han sĂ€ger ligger nĂ€r sanningen. Antingen för att han vet en del eller för att de som sitter pĂ„ makten lyssnar pĂ„ honom.

Sedan Àr det intressant att han sÀger "...pÄ slagfÀltet i Ukraina och Krimhalvön...". Andra bedömare hÀvdar att man Àven skulle sikta mot att slÄ ut kÀrnvapenbaser inne i Ryssland. Men Petraeus stannar alltsÄ vid Ukraina(och Svarta havet).

4 gillningar

Ryssland lÀgger stor vikt i att sÀga till usa: vi har aldrig anvÀnt kÀrnvapen i krig, det har ni.

Jag tror inte kÀrnvapen kommer anvÀndas förrÀn nÄgon ukrainsk soldat rÄkar sÀtta foten pÄ rysk mark.

3 gillningar

Ryska strategiska kÀrnvapen har nog vÀst full koll pÄ men taktiska precis som du skriver Àr nog svÄrare att följa. Och hÄller med dig om uppfattning hur vÀst svarar om Ryssland skulle anvÀnda kÀrnvapen och Petreus Àr mycket intressant att lyssna pÄ. Men Àven ett taktiskt kÀrnvapen Àr ju ingen liten bomb idag och kommer om det detonerar i Ukraina att förstöra det land som Putin vill befria. Jag trodde ett tag att Ryssland skulle fejka en atomolycka i nÄgot kÀrnkraftverk med ett kÀrnvapen

2 gillningar

Ukraina har anvÀnt lite pansarvagnar ikvÀll i Bakhmut och runtomkring med stor framgÄng enligt uppgifter. Bör komma i MSM imorgon/övermorgon.

3 gillningar

Det Àr detta som kan fÄ det att att eskalera jÀkligt fort

Om denna dimper ner i en byggnad och flera dör.. sÄ mÄste/kommer polen svara pÄ nÄgot sÀtt... Och dÄ började det...

1 gillning

Problemet Àr bara att ryssen rÀknar en stor del av Ukraina som sitt territorium. Skulle de börja lobba kÀrnvapen om Ukraina invaderar Krim?

Jag tror Àven de rÀknar de gamla linjerna