Invasionen av Ukraina đŸ‡ș🇩 (2022)

En intressant intervju dÀr de gÄr in lite pÄ Putins och det ryska folkets tankesÀtt:

Nu nÀr Ryssland mobiliserar sÄ skickar USA mer effektiv ammunition till HIMARS.

2 gillningar

Vlad Vexler har vÀldigt intressanta analyser av situationen i sina videor.

Det börjar bli demonstrationer i Tyskland dÀr mÄnga menar att man ska förhandla med Putin nu:

Jag har ju en viss förkÀrlek till förhandlingar. PÄ nÄgot sÀtt mÄste vi ju hamna dÀr. Men jag har svÄrt att se att det gÄr att lita pÄ Ryssland. Och i min vÀrld finns det inte mycket att ge Ryssland i en sÄdan förhandling. Men att krÀva eller önska förhandlingar pga att det blir kÀrvt pÄ hemmaplan Àr nÄgot helt annat.

Förhandla med Ryssland blir som att förhandla med terrorister. SvÄrt att lita pÄ nÄgon som Àr sÄ opÄlitlig och har en lÄng historik av att inte respektera ingÄnga avtal.

Kan inte se nÄgot annat slut Àn att Ryssland i sin helhet lÀmnar Ukrainskt territorium.

2 gillningar

Eller hur? Ge man Ryssen omrÄdena det "befriat" sÄ nöjer sig de med det i nÄgra Är och efter att de har byggt upp armén igen sÄ rullar de in i resten av Ukraina.

Nu verkar det ocksÄ som Belarus samlar sig för att anfalla Ukraina norrifrÄn.

Jag har samma uppfattning. Idag ser jag inget alternativ till att Ryssland helt lÀmnar. FrÄgan Àr hur man sedan undviker att Ryssland rustar och gör ett nytt försök om nÄgra Är? Ju hÄrdare man pressar Ryssarna ju större risk för en dolkstötslegend och nytt krig. Vi har sett det förr.

6 gillningar

Är ju Tyskarnas eget fel att det Ă€r energibrist hos dem. Hade de behĂ„llit sin kĂ€rnkraft och gett fan i att liera sig med Ryssland och Putte sĂ„ hade det varit betydligt bĂ€ttre lĂ€ge.

Nej, vi kan inte ge efter för Ryssen, de har aldrig gÄtt att lita pÄ. Vi fÄr stÄ ut med lite sÀmre tider ett tag helt enkelt. TÀnk pÄ barnen.

5 gillningar

Det kan vara den den Ryska demografin som gör att Putin gÄr "all in" nu. Peter Zeihan med flera sÀger att de har fÄ födelsetal och en Äldrande befolkning, sÄ om nÄgra Är finns det för fÄ ungdomar att mobilisera.

Intressant teori. Har dock svÄrt att tro pÄ den. Extremt ovanligt att nÄgot system/organisation skulle orka eller ha förmÄgan att fatta den typen av beslut baserat pÄ demografi.

Zeihan menar att det hade i princip varit omöjligt att invadera Ukraina om sÀg 5-10 Är. Ryssland hade inte kunnat mobilisera i sÄ stort antal som idag sÄvida de inte hade tagit in en massa 60 Äringar.
Födesetalet Àr sÄ pass lÄgt, i princip kraftigt nedÄtgÄende sen 80-talet. Stort land med en gles befolkning.
Men oavsett om berÀkningen Àr rÀtt eller fel tror jag man mÄste sÀtta hÄrt mot Putin och inte ge efter.

Historiskt sett har Ryssland bara backat tidigare efter stora förluster. De kÀmpar sÄ lÀnge det gÄr tills de inte kan lÀngre.

Jag ser hur man teoretiskt kan bygga ett demografiscenario, men oerhört svÄr att tro att det i praktiken pÄverkar detta beslut. Kanske Àr jag som Àr teoretisk..:sunglasses::sweat_smile:

DÀremot mycket intressant oavsett Ukraina eller inte. Vad blir Ryssland för land? FÄ barn, mÄnga alkoholister och en medellivslÀngd pÄ mÀn som Àr sjukt kort.

Och ”alla” bildade och intellektuella har lĂ€mnat landet.

Vi var mÄnga som trodde att handel och sociala medier skulle leda till öppenhet och demokratisering. Om det inte fungerar, vad gör vi dÄ?

Folket vill inte ha detta kriget. De vill ha en öppenhet och frihet. Men en galning som fÄtt för mycket makt stÀller till det. Revolution innefrÄn troligtvis Àr det som kan Àndra framtiden. Undra vad som hÀnt om Trump varit President

Off topic men blev nyfiken. Ja, det dÀr ser inget vidare ut trots att det blivit bÀttre :unamused:

1 gillning

Oj , det var en kraftig förbÀttring. Men sÄklart, frÄn extremt lÄg nivÄ.

Det dÀr innebÀr att misÀr och misshandel i hemmen minskar dramatiskt. Vilket leder till att barn vÀxer upp med en mer stabil och sÀker hemmamiljö. Det ger vÀl hopp om framtiden!