Invasionen av Ukraina đŸ‡ș🇩 (2022)

Det Àr inte sÄ avancerat. Utöver svenska nyheter sÄ tycker jag att man kommer lÄngt med BBC och New York Times. Dessutom lite Twitter. Sedan beror det lite pÄ vilket omrÄde man vill bevaka och förkovra sig i. Dessutom kanske man har nÄgra medarbetare som jobbar med EU-frÄgor och följer den Europeiska utveckligen pÄ heltid..:grin:

Men vill man fördjupa sig i det Europeiska lĂ€get sĂ„ Ă€r DN, SvD och BBC otroligt bra. LĂ€gger man till NYT sĂ„ fĂ„r man dessutom en bild pĂ„ oss sjĂ€lva utifrĂ„n. Men NYT skriver sĂ„ himla lĂ„nga artiklar..:sweat_smile:. Även SR och SVT Ă€r bra. Men jag Ă€r en person som vill lĂ€sa och dĂ€rför blir det ganska lite SVT.


Extra lÄngt tillÀgg.
KÀnns lite förmÀtet att ge rÄd om hur man gör. SÄ jag ber om ursÀkt om jag rabblar en del sjÀlvklarheter hÀr. Men jag har i viss mÄn jobbat med analys i snart 30 Är(herregud sÄ gammal man Àr) och nÄgot jag lÀrde mig tidigt Àr att, bortsett frÄn att sortera bort fake news eller lÄgkvalitativa kÀllor, man mÄste ha en viss grundkunskap om det man söker information om. Jag kan tex mycket snabbt bÄde förstÄ och bedöma nÄgra enkla rader om lÀget i Italien inför valet. Skulle jag lÀsa samma rader om Burma sÄ sÀger det mig inte mycket. Men Italien eller andra Europeiska lÀnder blir varje nu information en mindre del som adderas till den tidigare kunskapen och dÄ gÄr det ganska fort att bearbeta den.
Jag har för övrigt funderat en hel del pÄ omvÀrldsanalys och framtidsspaning som del av beslutsfattande och har en del radikala idéer dÀr som inte delas av andra. Jag hÀvdar till exempel att det Àr enklare att bedöma framtiden Àn vad mÄnga tror och pÄstÄr. Jag vÄgar ocksÄ fatta beslut baserat pÄ det. En orsak till att det fungerar Àr att det Àr sÄ fÄ som fattar beslut pÄ det sÀttet vilket leder till att de som agerar i viss mÄn pÄverkar framtiden. Framtiden blir alltsÄ sÄ som de som vÄgar agera pÄ den, de formar sÄ att sÀga framtiden. De som inte vÄgar fatta dessa beslut fÄr följa utvecklingen, de kan aldrig forma den.

8 gillningar

Fingret i luften ska heller inte underskattas..:sweat_smile:

1 gillning

Tack för infon Saida. :joy::joy:

1 gillning

Lite vapen frÄn Iran och Nordkorea ska komma till Ryssland. Om det gör nÄgon större skillnad fÄr man se:

Om man försöker tolka den knapphÀndiga information av vad som hÀnder med Ukrainas offensiv sÄ verkar den ju gÄ framÄt. Och det med besked. Kanske döljer Ukraina enorma förluster, men inget tyder pÄ det..

Ska ryssarna helt plötsligt inte bara kört fast, utan nu pressas bakĂ„t? DĂ„ kan de ju snart inte ens terrorbomba(artilleri/raketartilleri) sĂ€rskilt mycket. Vad gör de dĂ„? KĂ€rnvapen? HĂ„lla ut under förnedrande former i hopp om att Europa splittras under trycket av elpriser? Om Europas stöd faller samman, kommer USA, UK, Polen, och nĂ„gra lĂ€nder till, Ă€ndĂ„ rĂ€cka för att undvika kollaps för Ukraina? Allt tyder pĂ„ det. Är vi dĂ„ tillbaka pĂ„ kĂ€rnvapen som en sista utvĂ€g? Eller blir det som i Berlin 30 april 1945?

TĂ€nker du att Putte skulle kasta in handduken ?

1 gillning

Att han tar livet av sig helt enkelt.

Det borde göra vÀrlden till en bÀttre plats, Putte skulle kunna fÄ Nobels fredspris postumt :stuck_out_tongue:

Men det finns sÀkert vÀrre galningar bakom honom som gÀrna trycker pÄ kÀrnvapen-knappen.

Tack! Ber om ursÀkt för den dröjande kommentaren. VÀldigt fint, har nu lagt till BBC i min lista av daglig nyhetsupplÀsing.

NYT fÄr vÀnta lite :slight_smile:

1 gillning

Intressant lÀsning

5 gillningar

Undrar hur mÄnga av dessa som finns kvar om en vecka..

Ja det kan man undra.....

Ukraina har framgÄng bÄde i nord öst och söder



https://www.understandingwar.org/backgrounder/russian-offensive-campaign-assessment-september-8

1 gillning

GlÀdjande

4 gillningar

Mycket! Verkar Ă€ven som att svensk media ”underrapporterar” och att det gĂ„r nĂ„got bĂ€ttre för :ukraine:

1 gillning

Man brukar la sÀga att man inte vinner nÄgra krig pÄ att bara försvara. SÄ hoppas Ukraina kommer gÄ pÄ som aldrig förr nu! Ta tillbaka sitt land! :ukraine:

2 gillningar

Tydligen sÄ lurade Ukraina Ryssland genom att fejka en motoffensiv i söder och sedan med de bÀsta vapnen attackera i nordost. Nu flyr ryssarna hals över huvud. Mycket glÀdjande

4 gillningar

JÀdrans vad snabbt de tog tillbaka omrÄden öster om Charkiv

5 gillningar

Det var som attan .....

3 gillningar

2 gillningar