Invasionen av Ukraina đŸ‡ș🇩 (2022)

Fint
:sweat_smile:

1 gillning

Nja, endast inom vÄrt egna territorium.
Vi har dock bestyckat dom med robotar och placerat ut flertal pÄ strategiska platser.

Med andra ord vi Àr beredda att möta ev hot frÄn frÀmmande makt.

posters-illustration-av-tecknade-tre-apor-se-hora-tala-ingen-ondska

1 gillning

Funderar Ă€ven pĂ„ om Kina kanske “passar pĂ„â€ om kriget eskalerar för att invardera Taiwan.

Inte ett omöjligt scenario tyvÀrr.

En liten, men enligt mig ack sÄ viktig frÄga, Àr den diskussion som dragit igÄng i UK om rika ryssars investeringar i London. Jag har en (halv)nÀra relation till London och Ryssarnas framfart dÀr Àr nÄgot som UK borde tagit tag i lÄngt tidigare. Att dessa kleptomaner till oligarker fÄtt hÀrja fritt Àr en skandal i sig. Att det varit svÄrt att hindra 'r en sak, men att de underlÀttat det Àr en skandal av stora mÄtt. NÀr de Àr klara med oligarkerna kan de ta tag i Saudierna


Om jag nu fÄr rasa lite bör EU totalförbjuda möjligheten att köpa medborgarskap som vissa lÀnder hÄller pÄ med. MÄnga oligarker och andra skurkar har alltsÄ EU eller UK-medborgarskap och detta har pÄgÄtt i Äratal.

2 gillningar

Samma lika i usa. Om du öppnar ett bolag i usa med xx i kapital för du medborgarskap.
Kommer inte ihÄg siffrorna som krÀvs.

Finns en viss risk för det. Men det kÀnns samtidigt allt för spontant för Kina. De Àr mycket mer lÄngsiktiga och strategiska. I Kinesisk lag sÀgs att Taiwan ska införlivas i fastlandskina senast 2049. Det Àr de lÄnga linjerna politik.

De har ju gÄtt ut med att Taiwan legalt tillhör Kina, sÄ de anser sig ha mer rÀtt att hÀmta hem Taiwan Àn vad Ryssland har att göra i Ukraina.

MÄnga lÀnder har det, men visste inte att USA har det.

Kan tipsa om New Your Times och deras rapportering. Det kostar en liten(men ganska lÄg) slant per mÄnad men klart vÀrt det.

Ibland funderar jag dock pÄ hur mÄnga som verkligen bÄde har tid och ork att lÀsa deras artiklar dÄ de tenderar att vara lite vÀl lÄnga. Men tycker ÀndÄ att det Àr fascinerande hur fullödiga de Àr.

1 gillning

VÀldigt bra lÀnk, tack!

1 gillning

Även Sverige har investeringsvisum

Det som hÀnder nu Àr oerhört tragiskt och skrÀmmande. Krig mellan lÀnder i Europa och en galen ledare som tappat verkligheten. Man tÀnker mycket pÄ familjer i Ukraina och vilka hemska saker som hÀnder nu under invasionen.

Jag tycker Fredrik Reinfeldt gav en bra syn pÄ vad som hÀnder nu

FrÄn TV4 nyhetsmorgon

Mitt bolag (och mÄnga andra mjukvaruutvecklare) har team och kollegor i Ukraina. Det kÀnns overkligt.

Har flera kollegor som pga pandemin fĂ„tt “lĂ„ng ledigt”. Tanken var att de skulle tillbaka till dubai om nĂ„gon mĂ„nad. Men chattade med en igĂ„r och han har blivit mobiliserad.

Det har blivit en trÄkig stÀmmning pÄ jobbet mellan ryska kollegor och i princip alla andra.

Varför dĂ„lig stĂ€mning? Är det för att de sympatiserar med Putin och tycker det han gör Ă€r bra? Är ju knappast ryska folkets fel att Putin har tappat bort samtliga skruvar i knoppen.

1 gillning

Upplever Àven att mÄnga ryssar som tidigare sympatiserat med Putin har Àndrat sig.

1 gillning

Det Àr ju dock nÄgot annat Àn att man sÀljer medborgarskap.

1 gillning

nej
 men det Àr mer: Min bror mÄste ut i ett krig ditt land har startat utan anledning.

Det Àr en oundviklig reaktion.