Invasionen av Ukraina đŸ‡ș🇩 (2022)

Jag hann inte kolla alla detaljer och dÀrav valet att skriva inte tagit ur luften. Borde kanske skrivit inte helt tagit ur luften. Min poÀng var hur som helst inte övningen i sig utan vad ryssarna kan tÀnkas ha i siktet. Vi hÄller pÄ att pressa en av vÀrldens farligaste mÀn in i ett hörn. Jag ser verkligen inga alternativ till detta, men försöker förstÄ vad hans nÀsta steg kan tÀnkas bli.

Att skÀra av Suwalkikorridoren borde ju vara det optimala. SjÀlvklart vet han att det dÄ kan stunda ett krig med NATO och USA och att Ryssland Àr helt chanslösa i ett sÄdant krig. Och om moder Ryssland Àr hotat sÀger deras kÀrnvapenstrategi att man kan anvÀnda kÀrnvapen. Det finns inget om att avstÄ att anvÀnda dem om Ryssland försatt sig i den situationen sjÀlv.

Jag tycker det Àr vÀldigt obehagligt att vi helt plötsligt Àr sjukt nÀra ett mycket farligt scenario. Jag ser Putin som en av de unga mÀn som skjuter varandra i gÀngkriminella miljöer. Noll empati, stort vÄldskapital och framförallt sprÀngfyllda av rÀdsla. RÀdsla för att backa och verka svag. Att backa i en skarp situation Àr sÄ mycket mer förnedrande Àn att ta skottet och riskera ett lÄngt straff för dessa individer. Putin Àr en av dem. Och sjÀlvklart ser de inte att de Àr rÀdda, de har byggt hela sin personlighet kring vÄldskapitalet. Men innerst inne Àr de otroligt rÀdda för sÄdant som de flesta mÀnniskor tycker Àr obehagligt men inte mer Àn det, att tappa ansiktet.

4 gillningar

Jag skulle utvecklat mitt svar men hann tyvÀrr inte just dÄ. HÄller med dig om detta fullstÀndigt. Just nu gÄr vi mot ett mycket farligt scenario dÀr i praktiken allt kan hÀnda. NATO förstÀrker i Europa och Ryssland backar inte frÄn skrÀmsel eller Ukraina. Enbart strider kring en brand nÀra Europas största kÀrnkraftverk fick ju en att sÀtta frukosten i halsen. AnvÀnder Ryssland kÀrnvapen Àr det kört för dem och Àven oss andra. Anfaller Ryssland NATO sÄ precis som du skriver kommer Ryssland att gÄ under. Det man kan hoppas pÄ Àr att sanktioner gör sÄ att det blir svÄrt att underhÄlla 190 000 man och att innefrÄn blir motsÀttningar sÄ stora att han försvinner. Men just nu ser det tyvÀrr mörkt ut i Europa

SvÄrt att trycka hjÀrt pÄ det dÀr s jag skriver istÀllet - mycket kloka och skrÀmmande ord.

HÄller med om att sanktionerna kan trycka dem tillbaka sÄ att det fÄr svÄrt att underhÄlla sin fösrvarmakt och att de intre spÀnningarna stiger. Ens historisk liknelse Àr ju nÀr Reagan körde igÄng sin gigantiska upprustning vilket Sovjet initialt följde med i. Men det var mycket det som knÀckte deras ekonomi och la grunden för sammanbrottet.

1 gillning

NĂ„gra jag tyckte var intressanta

CNN om Putin

Ex skÄdis och oligarker

2 gillningar

9 gillningar

KÀmpar pÄ

@Bjorn

Vad gör du?

Just nu Àter jag pannkakor och kollar family guy :man_shrugging: Jag Àr nog en vÀrdelös medmÀnniska hÀr i vÀrlden (för lÄter man inte internet veta vad man gör sÄ gör man ju inget)

2 gillningar

Det tror jag absolut inte.

1 gillning

Ovetjkin poserar fortfarande med Putin pÄ sin Instagramprofil.

Borde stÀngas av frÄn spel i NHL.

4 gillningar

SvÄr frÄga i allmÀnhet. Hur mycket ska vi straffa mÀnniskor för landet dom rÄkar vara födda i? Ganska givet att vi inte ska stödja ett land som invaderar ett annat land (Àven om USA knappast varit oskyldiga till liknande agerande de senaste 50 Ären) sÄ att inte ha tÀvlingar i Ryssland eller lÄta ryska landslaget tÀvla Àr rimligt, men pÄ individnivÄ Àr det svÄrare.

DÀremot i Ovetjkins fall Àr det ju enkelt. Han Àr tydligt pro-Putin och har alltid varit. Bjurmans liknelse med Bin Laden Àr klockren. Hade Ovetjkin inte varit den stjÀrna han Àr hade han tveklöst bÀnkats av Capitals Àven om NHL inte agerat pÄ liganivÄ.

2 gillningar

KvĂ€llstidningarna förenklar vĂ€ldigt mycket. Ryssland har kört fast etc, Ukraina försvarar sig bra m.m

Tycker professor Paul Poast förklarar alternativen tydligt.

3 gillningar

Det hÀr Àr en vÀldigt bra artikel om Londongrade. Man lyckas dessutom nagla fast grundproblemet pÄ ett glasklart sÀtt.


Sedan ligger vÀl tyvÀrr artikeln bakom betalvÀgg. Men jag anser att hela paketet med UK:s sÀrskilda regler och acceptans för smutsiga pengar samt olika EU-lÀnders sÀljande av medborgarskap Àr en betydligt större frÄga Àn vad som fram till nu varit synligt.

ApropÄ förenklingar som media gör.

1 gillning
3 gillningar

TrÀffade Ukrainas ambassadör i Stockholm, Andrij Plachotnjuk, idag. MÄste sÀga att han imponerade pÄ mig. Lugnt och sansat gick han igenom lÀget, hur han uppfattar upptakten och vad han ser framÄt. Mycket fÄ överord och överdrifter, vilket Àr lÀtt hÀnt med tanke pÄ lÀget.

Det mesta kommer ju fram lika snabbt i media som via en ambassadör nu för tiden sÄ det var vÀl inget nytt. Men det blev tydligt hur konflikten legat latent Ànda sedan Ukraina blev sjÀlvstÀndigt. StÀndiga grÀnskonflikter, ett Ryssland som var het ointresserad av att hitta lösningar och alltid ansÄg att tvÄ broderfolk inte behövde lösa ett problem som inte fanns.

7 gillningar

MÄste varit ett spÀnnande möte dock under trÄkiga förhÄllanden

1 gillning

Det var det dÄ det gaven sÄ konkret kÀnsla och han visade sig klok och vÀlbalanserad. Gav smÄ fragment av nya insikter för mig.
Annars Àr nog den hÀr artikeln dagens största behÄllning:

1 gillning

Just med NATO för Sveriges del sÄ tycker jag vi borde ha gÄtt med nÀr det var som lugnast i Europa. NÀr Boris Jeltsin var nyligen tillsatt som ledare.
Att gÄ med nu Àr besvÀrligt. Brukar vara en process som tar lÄng tid.
Alla medlemslÀnder ska rösta och acceptera oss.

För Ukrainas del sÄ tror jag de realistiskt fÄr ge bort Krim och de östra utbrytarrepublikerna. Men resten kanske fÄr bli ett sjÀlvstÀndigt neutralt land.
I annat fall tror jag den Ryska krigsmakten mal ner dem och tar allt.

Man fÄr se om förhandlingarna som snart ska hÄllas i Turkiet ger nÄgot.