Inställningar av kameran iPhone i allmänhet och 16 Pro i synnerhet

Med 14 Pro tyckte jag bilderna blev så bra att jag helt slutade pilla i inställningarna till kameran. Dels blev kameran i sig så bra och dels har jag inte levt ett liv där extra bra bilder varit viktigt.

Nu med 16 Pro sitter jag och försöker lära mig de olika inställningarna, inte minst för att de är kopplade till kameraknappen.

Men kan ni hjälpa mig med de mest basala inställningarna? Vad gäller video, vad ska man ha för inställning:

Sedan en mer specifik fråga kring 16 Pro(tror jag). Har ni använt detta?

Om jag klickar på den så kommer de senaste bilderna jag tagit fram. Men ingen av de är ens i närheten av något jag skulle kalla favoritbilder. De är på skalan dåliga till vardagliga. Vill inte mata in några dåliga bilder om nu telefonen/kameran ska lära sig något av mina bilder.

Testade precis nu, kan inte säga att jag tycker det blir jätteskillnad, inget som man kommer orka hålla på och ändra varje gång man ska knäppa ett kort iallafall, satte min på naturlig så var det bra så.
Neutral:

Naturlig:

Kylig rosa:

Valde du några bra bilder först så att kameran vet vad du gillar?

Fotograferar man med HEIF så kan man ju ändra fotografisk stil i efterhand. Alla bakas in i bilden.

Sedan ett tag kör jag i HEIFE, men vill gärna att bilden jag tar ska vara så bra som möjligt ur mitt perspektiv. Vill så att säga hitta den inställning som gör mig mest nöjd oftast. Sedan kan man justera i efterhand när man vill.

Vad gäller för Video? Har du något tips på inställningar där? Ska man gå på 4K och vilken bilder/s?

Är 4K 24b/s bättre än 1080p med 120b/s? Eller är de bra i olika sammanhang?

Filmar du med elektrisk belysning vill du ha 25 eller 50 bilder per sekund för att slippa flimmer. Vill du hålla på med slowmotion så välj så högt det går, bara filerna som bli onödigt stora.

24 bilder per sekund ger ju ett filmiskt utseende på videorna, om det är vad du är ute efter.

Filmar du fotboll vill du ha 50 eller 60 bilder per sekund.

Just för video ändrar jag ofta inställningarna i kameraappen beroende på vad jag ska filma.

1 gillning