Installera om macOS på iMac (sent 2011)

Hej!

Behöver installera OS Lion eller High sierra på en iMac där jag förmodligen i skivverktyg råkat radera allt innehåll.

Har laddat ner en version av os high sierra och försökt starta med extern hd men får det inte att fungera?

Finns det någån vänlig som kan guida mig steg för steg?

Det är intel imac med ssd och 12 gb ram så den kanske klara ett nyare os?

Om du inte har kvar en återställningspartition på interna SSDn (starta med Kommando-R) använder du internetåterställning. Håll ner Alternativ-Kommando-R direkt efter uppstart. Det ska erbjuda installation av nyast kompatibla macOS som för en late 2011 bör vara 10.13 High Sierra.

Tack för svar!

Internet återställningen fungerar inte. Kan det bero på tidigare ägares Apple id? Tidigare ägare kan hjälpa mig men tror inte hon har os startskivan.

Beskriv mer exakt vad som inte fungerar. Har datorn internetkontakt? Vilka alternativ får du på skärmen när du startar i macOS Återställning? Ser du hårddisken i Skivverktyg?

Svart skärm med ett hänglås och lösenordsruta kan betyda att tidigare ägare lagt in ett hårdvarulås. Men om du redan lyckats radera hela interna hårddisken är inte det (eller ett tidigare AppleID) problemet.

iMac Late 2011 levererades med OS X 10.7 Lion och då hade Apple slutat skicka med återställningsskivor, så tidigare ägaren behöver inte leta. :slight_smile:

Internetåterställning är enklast och rekommenderas i första hand. Man kan göra en startbar installerare, men då behöver du tillgång till en annan mac och använda terminalkommandon, olika för olika versioner av OS X.

Pröva internetåterställning igen och beskriv steg för steg vad som händer.

  1. Har internet, har kopplat upp till mitt nätverk
  2. Ser hårddisken i skiv verktyg
  3. När jag startar upp med command r så får jag 4 alternativ ( bifogar bild senare)
  4. Har en nyare i tel MacBook Pro 2019 hemma

Jag ska prova ikväll med internet återställning igen. Bifogar bilder om hur det ser ut på hårddisken i skivverktyg mm. (Jag har varit inne i skiv verktyg och rotat så kanske ställt till det?

Tror dock att det lutar åt den mer komplicerade återställningen via annan Mac och commandon i terminal. Men försöker en gång till senare!

Du kan ju alltid ladda ner MacOs och göra en bootbar USB-sticka:

1 gillning

Ett tips: i Skivverktyg välj Innehåll > Visa alla enheter så att alla enheter med underliggande volymer syns i vänsterkolumnen.

Bra, det låter precis som det ska vara i macOS Återställning, alternativen brukar vara

  • återställa från Time Machine
  • installera om mac OS
  • Safari
  • Skivverktyg

Om du bara håller ner Kommando-R startar macOS Återställning ganska snabbt från en lokal och dold återställningspartition, med samma systemversion som senast var installerad på datorn.

Finns ingen sådan lokal återställningspartition (ny eller raderad disk) eller med Alt-Kommando-R startar mac OS Återställning istället från internet. Man ser då en snurrande jordglob under uppstart.

Skivverktyg kan ha lite olika formateringsalternativ beroende på vilken OS-version av Återställning som startas. OSX 10.7 Lion till macOS 10.12 Sierra kräver det äldre MacOS Extended (HFS+). Från macOS 10.13 High Sierra används det nyare formatet APFS.

Tack! Jag får nog göra så.

Bifogar några bilder…

När jag startar utan att håll inne commando r så ser man endast ett frågetecken som blinkar.

Inga av 4 alternativen som finns efter start med commando r fungerar.

Verkar som jag måste boota med USB sticka.? Eller kan jag försöka återställa ändringarna som jag gjorde i skiv verktyget?






Det här är bra. Du har framgångsrikt startat datorn från en internetskivavbild med OS X 10.7 Lion (det som i skivverktyg syns som disk1 OS X Base System). Datorn har en intern 500 GB Samsung SSD som blivit uppdelad i två partitioner (Untitled 1 + 2)

Härifrån kan du i Disk Utility blåmarkera 500.11 GB Samsung SSD precis som du gjort i din andra bild. Välj fliken Erase. Välj format: MacOS Extended och i fältet Name: kan du skriva in till exempel "Macintosh HD". Tryck sedan på Erase knappen längst ner till höger så kommer den interna disken formateras om med en enda partition.

Sedan kan du avsluta Disk Utility och i huvudmenyn (Mac OS X Utilities) välja Reinstall Mac OS X. Då kommer 10.7 Lion installeras. Därifrån kan man sedan uppdatera till nyare OS-versioner.

Skulle dock vara intressant om du som jag föreslog i mitt första inlägg startar med Alt-Kommano-R. Alltså tre tangenter intryckta samtidigt: Option (⌥) - Command (⌘) - R.

Det är inte säkert att firmware i denna late 2011 klarar det, men då bör du starta från en internetskivavbild för macOS 10.13 High Sierra. Du får liknande huvudmeny där du kan välja Disk Utility och formatera om (Erase) interna SSD innan installation av macOS 10.13 direkt och slippa senare uppdateringssteg. Alternativen i Disk Utility kommer se lite annorlunda ut och du kan välja formatet APFS. Eventuellt är det detta du gjort tidigare och därför kan inte de äldre verktygen för OSX 10.7 Lion installera på interna SSDn nu.

2 gillningar

Tack! Har provat allt du föreslagit men får det tyvärr inte att fungera ännu.

Vid command alt r påbörjar den internet återställning men stannar vid Apple symbolen. Väntade en timme. Nu återstår bara bootbar USB sticka?



Tack för svar!

1 gillning

Trist! Felmeddelandet du får när du kör OS X 10.7 Lion installeraren är ospecifikt och kan ha flera olika orsaker. Jag har inte tid för fördjupad felsökning just nu men kan återkomma med råd senare. Tills dess några fakta som är bra att veta:

  1. Vet du vilken OS-version som senast var installerad på imacen late 2011 när den startade från sin interna (och eftermonterade) Samsung SSD?

  2. Din andra mac hemma, MBP 2019, vilken OS-version har den just nu?

  3. Kan du även få tillgång till en något äldre mac, nånstans mitt emellan?

  1. Tror Lion men inte helt säker tyvärr.
  2. Sonoma med senast uppdateringen
  3. Tyvärr inte

Problemet nästan löst!

Jag försökte att skapa en bootbar usb men lyckades inte. Tycker Apple support är lite otydlig. Följde instruktionerna noga med alla commandon i terminal utan resultat.

Men sen slog det mig att jag kanske har en time machine backup från en MacBook jag redan sålt. Och mycket riktigt i airporten fanns en back up från 2014. Så nu är imacen som min gamla MacBook.

Eftersom jag tänkte sälja imacen eller ev ge den till min dotter så vill jag gärna ha den ren med High sierra men helst catalina om det nu går.

Det får bli nästa steg..