Inkoppling TV/Soundbar/Hue Sync Box för bästa resultat

Hej!

En okunnig men teknikintresserad behöver hjälp från er mer kunniga gällande kommande inköp och hur man ska tänka för att koppa ihop detta för att få ut maximalt.

Jag har beställt Sonys XH95 65" och har till denna tänkt köra Sonos ARC-soundbar. Lägg därtill Hues Sync Box och Lightstrip för extra effekt. Jag kommer visa det mesta från min Apple TV 4K.

Nu till min fråga...Hur kopplar jag ihop detta för att Atmos och Hue tillsammans med övrig teknik ska fungera som bäst?

Tack på förhand!

1 gillning

Tror @DennisKlarin har kört detta

Hej och välkommen till forumet! Hoppas du kommer trivas här!

Svaret på frågen.

  1. Sonos Arc → TVn eARC HDMI-kontakt (Det finns bara en av dem)
  2. Apple TV → Hue SyncBox → In i någon av de övriga HDMI-ingångarna på teven

= Succé!

1 gillning

Yes, precis. Har kört både Soundbar och Beam tillsammans Syncbox så blir samma sak med Arc, precis som Esse skriver. Men optisk kabel i Soundbars fall. Och det är grymt - med gradient lightstrip skapar man magi! Tänk på att det ska vara gradient lightstrip, annars får du bara en färg runt teven och det är inte alls lika trevligt!

2 gillningar
2 gillningar

Wow! Vilken respons. Tack samtliga!

Inte ens Hue:s kundsupport kunde svara på vad som var rätt inkopplingssätt.

Det borde veta att den inte alls är inblandad i ekvationen egentligen :slight_smile:

Skrev även till den engelska supporten och fick i detta nu svar:

How would it work with AVR/ARC/Soundbar and music mode?

ARC always passes through. In Light Sync Music Mode it does not work with solely ARC. Video Mode is not influenced by ARC

Some more clarification around installation topology:

  1. Sources > Sync Box > Receiver/Soundbar? > TV. (Arc bypass needs to be disabled) (Music mode always works)
  2. Sources > Receiver/Soundbar? > Sync Box > TV. (Arc bypass needs to be enabled) (Music mode might not work*) (Probably how most people will install)
  3. Sources > Sync Box > TV > Receiver/Soundbar? (Arc bypass needs to be disabled) (Music mode always works)

*Music mode may not work with setup #2 as by default most receivers withhold the audio data and so no audio passes through to Sync Box to analyze.
The solution is to configure the receiver to output audio to both the receiver’s
speakers plus the TV, but not all receivers support this setting. In that case, the user must install Sync Box as either #1 or #3 for Music Mode to work.

Just så, det är 3:an som jag nämnt ovan. Dvs att Soundbar och Sync Box aldrig ens känner till varandra :slight_smile:

Toppen! Tack återigen!

Fortsätt på inslagen väg. Ni gör ett väldigt bra jobb :grinning::+1:

1 gillning

Tack!

Hej igen!

Stötte på ett problem tidigare idag med denna uppsättning.

Sonen råkade stöta i tv-bänken, och plötsligt försvann ljudet från Arc:en. Trodde först att någon kabel åkt ur/glappat.

Testade starta om och kollade alla sladdar. Allt var intakt men jag fick ändå inget ljud. Enda sättet att få tillbaka ljudet var att stänga av eArc-läget på min Sony XH95 tv. Då kom ljudet igång igen. Min fråga nu är ifall all form av atmos-ljud försvinner i och med detta? Streamat ju från AppleTVn uteslutande och har allt inställt för Atmos-ljud därifrån.

Ursäkta okunnigheten och tack på förhand!

De märker du :slight_smile: