Indycar 2023

Mycket snack :slight_smile:. Men det kan ju komma utanför säsongen. Det blir ju tävling på försäsongstesterna på Thermal. :slight_smile:

Har dom lagt till ett race? Var väl bara 17 race denna säsong?

Thermal.

1 gillning

Ser redan fram emot mars :slight_smile: ännu mer mot maj, tänk om vi kunde ha svenskar 1, 2 och 3 på pallen på Indy500 :innocent: Hoppas verkligen att Felix hittar rätt nästa säsong, han är grym, men känns som han trillat på målsnöret lite väl många gånger denna säsong.

1 gillning

Ja, förra säsongen för Felix också, hoppas verkligen det stämmer framöver.

1 gillning

När var det Indycar skulle gå över till hybrider? Var det säsongen 2025? Är det något nytt reglemente till nästa säsong? Hoppas innerligt att dom inte ändrat tillbaka så att Indy500 ger dubbla poäng igen.

2024 för hybrid. Inga stora ändringar annars, vad jag sett än så länge.

Spännande ändå. Intressant att se ifall det blir några skillnader på Chevy och Honda gällande bensinförbrukning och toppfart. Historiskt har väl chevorna haft lite bättre toppfart, medan hondorna har haft lägre förbrukning, kanske inte lika märkbart den gångna säsongen jämfört med tidigare, men känns ju som spelplanen kan kastas om lite med introduceringen av hybrider :slight_smile:

Det intressantaste med nya hybridmotorn är väl att elen kommer användas som push-to-pass och tidsbegränsningen kommer tas bort och det bara handlar om huruvida föraren hinner ladda upp batteriet. Det förändrar ju strategin en hel del med fler både lugna varv och fler push-varv.

2 gillningar

Yes, det ska bli riktigt kul nästa säsong.

Låter som en väldigt vettig lösning. Det finns ju redan i någon variant i F1, men där har man ju tyvärr DRS också.

Jo, det är i princip samma lösning som i F1 men som jag förstår det kommer effektfördelningen förbränning och el blir kraftigare till elens fördel i Indycar.

2 gillningar

Intervju med Marcus.

https://etidning.na.se/p/na/2023-09-27/a/avslojar-detaljer-om-forhandlingarna/2013/1080889/43165017

Svårt att veta om det var ett genidrag eller galet att Mackan förhandlade med teamen i stort sett själv. Får iallafall hoppas att han har bra advokater så kontraktet med Andretti är välskrivet.

Grosjean är sur på Andretti för att han inte fick förlängt kontrakt. Lite oklart varför...

Han är bara Grosjean.
Vet inte vilka "successes" som han menar som han är stolt över. :rofl:

Vad jag förstått gav Andretti honom ett kontrakt men skrev inte på det.

Ja, han gör det verkligen inte enkelt för sig. Det är ju inget tvivel om att han är snabb, men hans humör tar över allt för ofta.

Jag har uppfattat det som tvärtom, att Grosjean skrivit på kontraktet för en förlängning men Andretti skrev inte på när Mackan blev tillgänglig.

1 gillning

Yes, det var så jag menade.

1 gillning

6 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Indycar 2024