Inbyggnadsbrytare/-dimmers - typ Shelly, Sonoff, Fibaro, Qubino

Ajdå… :grimacing:

Velade länge och hade svår beslutsångest. Valde till slut Plejd med förhoppningen om att integrationen till Home Assistant som jag kör fortsätter att fungera (många som vill ha en officiell integration också).

Anledningen är att Plejd helt enkelt passade mig bäst. Riktigt stabila och det finns kronpuckar så att en dubbelbrytare kan styras av en puck. Man får inte ha två puckar i samma eldosa. Väldigt omtyckta och verkar otroligt stabila, belysningen måste bara funka hemma.

Läst om väldigt många Fibaro-puckar som smält så dessa skulle jag undvika. Annars är väl Schneiders prisvärda.

Man måste väl ha bra WIFI täckning när man installerar en såndär? Eller tänker jag fel?

@FredrikAndersson Blev det ngt köp av dessa ? Är inne på Shelly med HomeKit stöd
Tänkte om du köpte och är nöjd :blush:

Inte blivit nån än, kommit för mycket annat emellan. Men med kommande badrumsrenovering hoppas jag få in en dimmer av nåt slag, lutar väl åt zigbee då, även om shelly lockar med sin prislapp.

1 gillning

Jag beställde precis en Sonoff dubbel switch via wifi för att prova hemma. Tänkte byta ut alla våra dumma knappar, men vill börja med en. Den går via wifi, stödjer 2 kanaler och har ström mätning inbyggt.

Är det någon som har koll på vad man ska köpa för inbyggnadsbrytare nu för tiden? Funderar på att be en elfirma installera på 4-5 ställen härhemma. Är rätt säker på att elfirmorna vill köra Plejd, men hur ser det ut nu då jag tänker mig att HomeKit är ett villkor för mig?

Finns det bättre alternativ för HomeKit?

HomeKit är på gång för Plejd. Finns någon aktiv beta-version som ger stöd för det. Dock har jag inte sett något om Matter gällande Plejd och att det tagit de så otroligt många år att få till HomeKit (de är ju egentligen inte där än :sweat_smile:) får mig inte att känna mig så nyfiken på Plejd. Men det ska vara stabilt och bra som system har jag hört.

1 gillning

Inte många dagars väntan kvar för HomeKit till Plejd förväntas släppas i november enligt Plejd på Facebook

1 gillning

Hoppas det stämmer. Känns trist att de lovat det i flera år men inte levererat på det.

1 gillning

Om vi fokuserar på Plejds inbyggnadsbrytare, är det befintlig hårdvara som uppdateras eller kommer det nya produkter? Om befintliga, vilken hårdvara ska man ha?

Ngt i den stilen ?

1 gillning

Precis. :+1: (Sökte på ”brytare” men såg att tråden hette ”mottagare” så jag hittade den inte när jag svarade på denna.)

Bra tips i den tråden, men summerar det som att det knappt finns någon med Homekit förutom Aquara och snart Meross och Plejd då.

Shelly finns oxå
Och har för mig att jag läst att man kan flasha in mjukvara för homekitstöd.
Kör dock mina genom homebridge :blush:

1 gillning

All befintlig hårdvara ska fungera. Dock så behövs det en Plejd Gateway ”GWY-01” som HomeKit stöder går via.

1 gillning

Japp jag me.

Precis uppdaterat min Plejd Gateway till HomeKit. Gick smidigt och alla befintliga puckar är nu i HomeKit. Äntligen Plejd i HomeKit

2 gillningar

Nu har som sagt HomeKit kommit via Plejds Gateway. Så för er som är experter på detta – Om man ska välja mellan Plejd eller Shelly, vad väljer man då?

Kostnaden spelar ingen roll, jag vill ha det som fungerar bäst.

1 gillning

Jag kör båda, de har sina olika fördelar. Känslan är att Plejd "bara fungerar", aldrig haft strul på två år. Shelly fungerar också bra men känns mer som en entusiast-lösning med ett fruktansvärt gränssnitt.

Tack för svaret. Jag har nu insett att det troligen är Wiser som man ska ha.

Syftet är alltså att ersätta gamla dumma dimmers, med nya smarta.