Importera/exportera foton från Delat album

Behov: Tanka ner ett 30-tal foton från ett delat album, till iMacen.

Har försökt ett antal gånger (via Exportkommandot i Bilder, på iMacen) men får ideligen något av nedan felmeddelanden.

Skärmavbild 2024-02-01 kl. 13.01.42

Googling/Applesupporten ger att man gör detta från iCloud.com. Där är jag i princip aldrig. Jag och resten av familjen använder våra mobila enheter när vi nyttjar iCloud.
Väl inne på iCloud.com (samma konto yes) så ser jag inte något av mina delade album. Antar att de borde synas vid klick på vredet vid "Mina album" nedan, men icke.

Hmmm?

Export från delat album funkar utan problem för mig (iMac, Sonoma 14.2.1, Bilder 9.0). Är ju tyvärr ingen hjälp för dig men bara som info.

Tack för infon.
Jag kollade nu och jag har nu Ventura 13.6.4 samt Bilder 8.0.
(Klick på "Programuppdatering" ger för övrigt att "Datorn är uppdaterad".)

När du gör sådant export, gör du det inifrån Bilder och/eller från iCloud.com? (Å med den frågan... ser du dina delade album där, på iCloud.com?)

Jag gör det från Bilder på datorn. Är aldrig inne på iCloud.com så jag vet inte hur det ser ut där.

Eftersom du behöver hämta bilderna gissar jag att det inte är du, utan någon annan som skapat det delade albumet, stämmer det?

I så fall är det ju Importera du ska välja (inte Exportera)

Det beror ju på vad man vill uppnå. Om man importerar så hamnar bilderna i ens egna bibliotek, sen kan man förstås exportera därifrån. Om man exporterar direkt från delat album så får man "externa" kopior som inte läggs till i biblioteket.

1 gillning

Aha! Ja, så bör det naturligtvis funka :+1: