Importera bilder från PC till iPhone

Hej

Har fått en ny iPhone men kan inte hitta ett sätt att fylla den med bilder som finns på min PC. Egentligen låg dem på Android förut och idealiskt vore att överföra bilderna direkt mellan telefonerna. Jag testade det under iPhone installationen men det gick så där - överföringen hängde sig och bilderna ligger nu huller om buller, de flesta med fel datum, under biblioteket nu.

Jag tänkte börja om - radera alla bilder och överföra dem igen. Antingen från Android eller från en PC. Har letat runt och har hittat diverse program som kostar några hundralappar. Men det känns att det borde finnas ett gratis sätt för en så pass enkel och vanlig funktion.

Antagligen återstår iTunes (lever programmet än?). Dock minns jag att det var rejält krångligt förut - man kunde synka bara en mapp, om man tog bort bilderna från mappen försvann de även på telefonen, man kunde inte hantera bilderna på telefonen utan iTunes etc. Är alla sådana "just works" funktioner är borta nu och man kan kanske överföra bilderna i lugn och ro?

Eller finns det ett annat sätt?

Tack på förhand för alla tips!

Har du provat via icloud.com?

Tack för svaret, katho! Nej, har inte gjort det. Men som jag förstår är det också ett betalalternativ. Har ca 65 GB att överföra. Förutom priset är det en hel del att pumpa upp och ner.

Tänkte faktiskt ringa Apple imorgon och höra hur de hade tänkt sig. Skriver här om resultatet om det blir något att berätta.:slight_smile:

Apple är på väg att lägga ner iTunes för Windows och ersätta med tre separata appar, som på Mac. Apple Music and Apple TV beta apps for Windows now available

Är inte helt säker på hur just bilder fungerar med det men jag tror att det synkar med Windows Photos app.

Ok, om någon följer mitt äventyr ringde jag till Apple igår. Efter jag avfärdat deras hjälpsamma tips om att återställa telefonen och köpa iCloud blev jag inkopplad till deras expert. Det tog bara 1 timme och 40 minuter för experten att begripa hur man överför bilder till iPhone med hjälp av iTunes. Till slut lyckades vi.

Och med det kunde historian få ett lyckligt slut om jag inte upptäckte senare under kvällen att de överförda bilderna är helt döda - inte nog att iTunes ströp bort all information om dem (plats, datum etc) jag kan inte ta bort dem! De är inbrända i min teledon för all evighet!

Jag antar att om jag kopplar telefonen till iTunes igen och bockar av synkroniseringen kommer de att försvinna (hoppas jag i alla fall) men det kan inte vara normalt att inte kunna sortera bilderna på telefonen. :thinking:

Känns det att ett samtal till till Apple väntar... :grimacing: Stanna kvar...

Dert där med att hantera bilder till och från iPhone är något som kan få ens huvud att explodera.
Jag har själv aldrig upplevt problem med att tanka från dator till iPhone via iCloud men varje gång jag skall lägga över bilder från telefon till dator blir jag kallsvettig.
iCloud funkar med viss omständighet men jag vill kunna hämta direkt från telefonen som den vore vilken kamera eller enhet som helst och bara dra och släppa till bildmapparna på datorn.

Ok, även med en viss fördröjning har historian fått ett lyckligt slut.

Efter ytterligare ett samtal med Apple lyckades jag bli av med de via iTunes importerade fotona. Sedan föreslog Apple att antingen tanka upp rubbet (65 GB) till molnet och sedan tillbaka för 29 spänn (vilket jag nästan gick med på) eller föra bilderna över till en Mac. Som tur hade jag en Mac, även om bilderna fanns på en extern disk som var NTFS formaterad. Alltså kunde Mac inte läsa bilderna därifrån. Ok, flytta bilderna från ena disken till en FAT32 formaterad disk och voila - väl därifrån kunde jag överföra bilderna till telefonen via Airdrop. Små portioner i taget men det gick.

Nu vet jag inte om jag skulle behöva ge upp om jag inte hade en Mac och vägrade att betala men det funkade i mitt fall i alla fall. Även efter en viss möda. Hoppas att det hjälper någon som hamnar i samma situation. Tack alla som engagerat sig! :slight_smile:

NTFS har ju funkat på mac sedan jag köpte min första vid 2008 i alla fall, dock via tredjepartsprogram.
Jag har dock inte haft problemet på senare tid och använder sällan dator hemma, utan det är mest frun som använder vår M1 Air, möjligen att jag surfar lite ibland :slight_smile:

Men vill minnas att jag kört Tuxera, men kommer inte riktigt ihåg, dålig koll på vad som är bäst idag också, men Mounty ska vara gratis :slight_smile:

Jo, jag överarbetade kanske det hela. :slight_smile: Du har nog rätt att Mac kan läsa från NTFS men inte skriva. Det var ett tag sedan jag fick hålla på med sådant därför fick jag skyffla filer lite. Datorerna befinner sig nämligen på olika håll i landet så att jag hade ingen möjlighet att prova först och flyttade filerna till FAT32 direkt bara för att vara säker att det fungerar. :slight_smile:

Jag kom på att jag läste om Intel Unison, det kanske vore något för dig? Men nu har du väl löst detta så :slight_smile:

Ja, jag har löst det för tillfället men appen du länkat till verkar vara lovande! Man kan kanske ha den på sin PC i alla fall. Lite märkligt att den inte dök upp i min sökning när jag letade efter lösningen.

Tack för tipset! :+1:

1 gillning