IKEA lanserar VÄSTMÄRKE, en ny trådlös laddare som sticker ut lite. Den ser nästan ut som en mjuk silikondonut, men formen gömmer en smart detalj. Toppen kan vikas upp så att fingrarna får grepp om mobilen och den inbyggda USB C-kabeln kan rullas in och förvaras i laddaren.
VÄSTMÄRKE stödjer Qi2, den senaste standarden för trådlös laddning, och fäster magnetiskt mot iPhone med MagSafe samt Android-mobiler med magnetstöd.
Priset är 99 kronor och den nya röda donut-laddaren passar in i IKEAs nya satsning på enkla och mer personliga teknikprylar för hemmet.
Kul idé! Antar den även hjälpligt kan fungera som stöd vid filmtittande.
En annan VÄSTMÄRKE Qi2-laddare som verkar vara ny är denna skål/bricka med inbygd belysning som kombinerar trådlös laddning med förvaringsplats för allt det där andra skrufset man vill lägga nånstans.
Jo, det hade väl varit rimligt. Man behöver ju en 16 eller 17 för att dra nytta av 25W, så har man något äldre telefon så spelar det ingen roll. Men IKEA laddaren såg ju dessutom ut som en jojo, ingen vacker skapelse direkt.
IKEA har lanserat ett gäng nya laddare under namnet VÄSTMÄRKE och igår skrev vi om deras donutformade laddare. De har även släppt en annan rackare som inte bara är en laddare utan som fungerar lika bra som en skål där man kan lägga solglasögon nycklar och annat småskräp. Den har inbyggd belysning som går att tända och släcka genom ett tryck på den trådlösa laddaren i mitten. Den är gjord i glas och priset ligger på 229 kronor.
Den har en maxeffekt på 15 watt om du kopplar in den med en PD-laddare som har 20 watt eller mer. Den finns än så länge inte tillgänglig online eller i något varuhus men lär dyka upp inom kort.
Tycker IKEA har en tendens att krångla till det med dubbla funktioner typ en högtalare och lampa i en enhet. Kan de inte bara släppa en Qi 2.2 laddare rakt av?
Den sista laddaren i IKEAs VÄSTMÄRKE-serie av mobilladdare är en mindre laddare som är gjord i kork. Det som är lite extra trevligt med denna är att den har magneter och även fungerar som ett mobilställ om du vill läsa recept i köket samtidigt som du laddar eller ha den på sängbordet och titta på något. Eftersom mobilen sitter fast med magneter går telefonen att placera både horisontellt och vertikalt så det går att använda Apples StandBy-läge.
Prislappen ligger på 149 kronor och den har en maxeffekt på 15 watt om du använder en PD-laddare med 20 watt eller mer. Den finns ännu inte i lager varken online eller i varuhus men lär ramla in när som helst.
Perfekt att lägga AirPods-fodralet på laddning där i skålen så man kommer ihåg att stoppa på sig det när man går ut, tillsammans med nycklar och annat skrufs.