Ikea presenterar en ny luftrenare

Från sajten:
image

IKEA presenterar en helt ny produkt för våra hem; FÖRNUFTIG AIR PURIFIER. Från ingenstans kommer nyheten om att Ikea vill få oss att njuta av bättre inomhusluft och detta via deras senaste produkt som är en luftrenare.

FÖRNUFTIG kommer att lanseras i Kina denna månad och rullas sedan ut på fler marknader i februari nästa år. Enligt företaget säger man att de tycker inte att ren luft ska vara en lyx för ett fåtal vilket var huvudanledningen till att man utvecklade FÖRNUFTIG Air Purifier som med ett lågt pris på såväl filter som produkt ska tilltala människorna.

Vi har sett en stor mängd med olika luftrenare saluföras och även om diskussionerna drar åt olika håll, huruvida de gör någon nytta eller inte så är det många som faktiskt investerat i dessa för hemmen. Speciellt nu när många arbetar hemifrån så upplever man att luften kan bli bättre.

FÖRNUFTIG är anpassad för rum upp till 10 kvm så perfekt för mindre rum eller hemmakontor med andra ord. Genom att använda mindre material och på ett smartare sätt så har de kunnat sänka priset på luftrenaren. Dålig inomhusluft uppstår när vi inte vädrar så pass ofta som det rekommenderas men också vid matlagning eller när man använder stearinljus i hemmet.

Luftrenaren från Ikea tar bort större partiklar som hår och damm men även små luftburna artiklar som damm och pollen ner till PM2.5. Den har även ett filter som tar bort gasföroreningar som VOC och formaldehyd samtidigt som odörer från rökning och matlagning filtreras bort.

Den har enklast möjliga hantering genom att ha en kontroll som vrids till önskad hastighet baserad på aktiviteten i hemmet. Energiförbrukning ligger på 2.5-19 W beroende på effekt.

Pris är inte klargjort i dagsläget eller huruvida luftrenaren kan integreras med andra lösning för smarta hem.

Källa: IKEA

1 gillning

Positivt att de släpper en luftrenare till ett (får man anta) bra pris men jag kommer inte köpa den då;

  1. Jag gillar inte den grå färgen på mesh-tyget. Det hade varit snyggare med helt svart variant.

  2. Kapaciteten på 10 kvm är för litet för mig då många av rummen i vårt hus är större än så.

  3. Jag vill veta om den är uppkopplad med wifi eller Zigbee vilket är ett måste för mig.

Löser de dessa tre saker med en lite mer påkostad variant så är saken klar dock. :+1: Den är ju snyggare och mer diskret än de stora maskinerna man ställer på golvet jag hittills sett i alla fall.

1 gillning

Såg annons på di.se på en luftrenare som funkar utan filter.
Deras hemsida aavi.se

Helst - har jag hört - att det ska vara en med Hepafilter pga rengör luften från corona en hel del.

Inga filter klarar så små viruspartiklar.

Bolag som påstår sig ta bort Corona hamnar i min papperskorg direkt.

Har tyvärr inga belägg förutom att det är en som jobbar inom sjukvården som jag fick info.

Jag förtydligare. Hepa-filter hanterar partiklar ner till en viss nivå. Viruspartiklar kan vara större och därmed hanteras de men det finns alltid mindre partiklar som går igenom dessvärre.

Den personen vill inte jag få vård av :flushed:

1 gillning

“Ingen kan garantera att man inte blir smittad av Covid-19 bara för att man använder luftrenare, men att luftrenare minskar antalet luftburna virus i det utrymme där de används är bevisat…”

Rätt viktigt att poängtera att det räcker med extremt små partiklar för att bli smittad. Däremot vet man att det är farliga med en stor mängd partiklar.

Nu har IKEA släppt luftrenaren. Någon som hunnit testa? Jag är sugen!

Ser här på videon att det kommer komma en rad ytterligare renare i olika storlekar. How clean is the air in your home? - IKEA Today
De är dock pixlade.

Ikea är för roliga, om jag i första menyn väljer hemleverans i stället för att hämta på varuhus kostar frakten 199 kronor.

Om jag väljer hämta från varuhus och därefter sedan att de skall posta, kostar det 39 kronor till ombudet.

1 gillning

Ja Ikea har en pinsamt dålig webbhandel. Utan att överdriva är deras webbshop bland det sämsta jag någonsin använt. Varukorg, inlogg, val av leverans och själva frakten är riktigt usel. Även med click and collect har jag vid två tillfällen fått bekräftelse om upphämtning och sedan väntat i 30 respektive 40 min innan personal bekräftar att varorna inte packats och jag ombetts göra om beställningen.

Men jag väljer att tolka detta som att ett test är på g! :innocent:

Det gör du helt rätt i!

1 gillning

Och att det inte går att beställa från vilket varuhus man vill för hemleverans!:grimacing:
I somras skulle jag ha en grej (rättare sagt 57st av samma vara). Fanns inte i någon av varhusen i Göteborg. Skulle ta 4-5 mänader innan dom skulle få in igen. Slutade med att jag fick åka till Jönköping och köpa. :triumph: