IKEA återkallar USB-laddaren ÅSKSTORM 40W

Från sajten:
image

IKEA meddelar idag att deras USB-laddare Åskstorm på 40 watt kan orsaka elektriska stötar och brännskador och de vill att alla som har en hemma slutar använda den och kontaktar IKEA.

Om du har IKEAs Åskstorm-laddare på 40 watt i den mörkgråa färgen så är det klokt att sluta använda den. IKEA har upptäckt att om man lindar strömkabeln runt laddaren ofta eller om den har böjts fram och tillbaka under en längre tid så finns det hög risk för slitage. Detta slitage kan medföra ytliga brännskador och elektriska stötar så IKEA har valt att återkalla laddaren. För att identifiera om du har en sådan ladda hemma kan du kika på baksidan och se om den har modellnumret ICPSW5-40-1.

Laddaren går bra att returnera till valfritt IKEA-varuhus och en full återbetalning utlovas, det behöver inte heller uppvisas något kvitto.

Via pressmeddelande

Jaha :confused: jag har den, och tycker den är skitsmidig…

Med samma modellnummer?

Det vet ifan, köpte den när den va helt ny, men ska kolla när jag kommer hem :slight_smile:

Ja gör det! Det är bara modellen med just det där modellnumret som det gäller.

Borde bara vara att byta till en annan apparatkabel annars?

Tänkte också på det, men kanske är mer som är problem som de inte nämner.

1 gillning

Fick precis mail från IKEA om detta.

Jag hade samma modell som dom återkallade…

Vad kan man ersätta den med?
Vill helst ha en liknande, med minst en C och en A

Jag har dålig koll på IKEAs sortiment faktiskt, tror inte riktigt de har någon likvärdig produkt faktiskt. Vet att @Hakan_Ander pratar gott om Ugreen (?) som gör prisvärda laddare med hög kvalité.

1 gillning

Ikea har inga intressanta, menade mest generellt, gillar konceptet med sladd -låda- sladd, får lite mer räckvidd i soffan

1 gillning

Satechi GaN 100/165W laddare har det, såg nu att Kjell har en Linocell med aparatkabel också nedsatt
Jag har en satechi 100W sen några år tillbaka och den funkar skitbra

Någon som vill köpa. Säljer den billigt.:sweat_smile:

Är det kabeln som är problemet så går den att byta:

Ugreen är ett alternativ. Baseus gör fina laddare också:

1 gillning

Har ersatt min Ikea Åskstorm med en Lencent laddstation 65 watt. Stödjer de flesta laddprotokoll, även PPS. Kanske inte ett så bra köp längre i och med att Amazon har dubblerat priset. Men jag köpte den billigt.

Fast man måste väll inte sluta använda den?
Om man inte böjer kabeln som en tok eller lindar den runt laddaren är det ju lugnt.

Dumt att riskera något.