Iittala har bytt logotyp

Iittala har fått sig en ny kostym.

Ur ett grafisk perspektiv
Gillar jag inte mellanrummet som skapats mellan ii till tt till första a:et. Blir obalans i logotypen.

Ur ett icke grafisk perspektik
Möjligen att Iittala vill att alla som inte talar finska, ska få det mer lätt utalat ii-tt-ala vi första anblick.

Men... VAD händer nu med alla Iittala klistermärken på alls glas där hemma.... :crazy_face:

image

image

"Den tidigare röda ”i”-logotypen, designad av Timo Sarpaneva 1956 för i-glasserien, expanderades gradvis under årtiondena för att med tiden komma att representera hela varumärket. Genom åren har denna logotyp förnyats och moderniserats."

De får skicka ut nya stickers som man kan klistra på sina glas helt enkelt :smiley:

Japp! Kommer bli ett par rejäla (af större) stickers nu när klassika i:et är borta.

Det blir väl en sån här logga istället.

Håller med om obalansen i logon, men stör mig än mer på 1881.

1 gillning

Vad är problemet med årtalet då? Det är ju många varumärken som har det med i sin logga.

Att ha stickern kvar på glaset är som att ha märkeslappen kvar på kavajärmen

4 gillningar

Då blir det mer ett märke än en logo.

Tvåpiala

1 gillning

Den gula färgen kanske äntligen kan få folk att pilla bort märket.

1 gillning

Det var på tiden att förnya logotypen, den gamla känns verkligen daterad men jag förstår inte heller hur man tänkt med typografin. Iittala är ett svårt ord att kerna snyggt och det var antagligen därför man hade valt gemener tidigare...

Såg att loggan är väldigt lik skylten/loggan som Tuulan Pub i Iittala har:

hmm Ser ut som i:et är upp och ner... :laughing:

Får vända på klistermärket :sweat_smile:

Den gamla logon skulle fungera fint i 50år till, möjligen lite samlare typsnitt, för att få ett lite mer tidlöst uttryck.

Sen har Iittalas historia suddas ut av moderna "flum foton"... vet inte hur många bolag som hoppat på den "trenden". Enligt designbyrån var så viktigt att nya logon skulle symbolisera fint arv av traditioner mm.

"Men jag är inte bitter" :laughing:

1 gillning

Nu är det en logo för en Safety Tie :sweat_smile:

Ja, lite minde 1881, för att få tillbaka logokänslan.

Kanske lägga till EST. före 1881.