Idag testas Sveriges nya varningslarm i mobilen

Från sajten:
image

Idag kommer Sveriges nya varningssystem SE-Alert att dra igång klockan 15:00 för dig som befinner dig i Stockholm eller på Gotland så bli inte livrädd när telefonen börjar låta och vibrera. Det är Myndigheten för civilt försvar som testar och det fina med SE-Alert är att det inte krävs någon installerad app på telefonen eller att man behöver registrera sig någonstans för att få varningar. Vid 15:00 så kommer en textnotis att skickas tillsammans med en skarp ljudsignal och vibration och det kommer att låta även om mobilen är på ljudlöst.

Testet genomförs som sagt i Stockholms och Gotlands län men även personer som befinner sig i Uppsala, Södermanland och Västmanland kan få varningen. Detta beror på att SE-Alert skickas via mobilmaster och de tar inte riktigt hänsyn till exakt var länsgränsen går. Efter det här testet som görs idag så kommer de även att göra ett nationellt test som ska genomföras i december. Som grädde på moset så kommer även Hesa Fredrik att sjunga ut sin härliga ton vid 15:00 så många mobiler kommer att sjunga i kör med Hesa Fredrik idag.

Pressmeddelande

Fick det här tidigare.

5 gillningar

Och bor man som jag nära ett kärnkraftverk så kommer radion dra igång klockan 15 och börja spela P4. Det är en ovanligt snygg radio för att komma från en myndighet. Helt okej att ha framme i köket.

1 gillning

Ha, ha, då får man hoppas att iOS27 betatestare inte tolkar det felöversatta meddelandet till typ: ”Vi är under attack. Nollställ allt, radera hårddiskarna och ta fram dokumentförstörarna” :laughing:

Bra info från Telia. :+1:

2 gillningar

Haha :joy:

Nollställ allt

hur går de för er , får ni meddelandet

Jadå! Lät i både Apple Watch och iPhone rätt länge, vibration på båda enheterna med.

1 gillning

Jao, från Visby

1 gillning

Telia verkade inte klara av dagens test. På mobilen med Tele2 funkade det men inte på mobilen med Fellow (aka Telia).

I dag testad det nya varningsystemet

Och vma samma tid

Fick ni varningen runt 15 tiden till era mobiler?

Jag har 3 och fick ingen varning. Verkar inte bara vara Telia kunder.

Missade tydligen att det inte var test i Skåne. Trodde det var överallt. :joy:

Jag fick ingen signal. Byt regering! :sweat_smile:

Alla som inte fick något meddelande är bönder.

Det finns inget parti för bönder längre så jag vill att regeringen avgår. Minst. Finns jag ens? Har de glömt mig?

1 gillning

Fick inget på vare sig Telia eller Fello, som jag vet använder Telias nät.

Jag identifierar mig iofs som en bonde från Småland.

1 gillning

Fungerade på telenor på mobilen

På paddan fick jag se alert

Är det bara Telia som har begränsat antal tecken?

https://www.sverigesradio.se/artikel/darfor-havererade-stora-larmtestet-for-manga-ord-for-telia

Pinsamt telia

På paddan med fiber gick se alert ut men inte mobilen

Kollade inställningar i mobilen allt var på