Från och med idag kan Klarna-användare skicka pengar direkt till varandra via appen, den omtalade Swish-funktionen är helt enkelt live! Funktionen rullar ut i 13 europeiska länder idag.
Den nya P2P-funktionen gör det möjligt att skicka pengar till vänner och familj via telefonnummer, e-post, QR-kod eller sparade kontakter. Beloppet anges direkt i appen och betalningen verifieras innan den genomförs. Till att börja med fungerar tjänsten mellan befintliga Klarna-användare men ska längre fram även stödja mottagare utan Klarna-konto samt gränsöverskridande betalningar.
Satsningen är ett tydligt steg i Klarnas ambition att bli en mer komplett vardagsbank. Utöver direktbetalningar erbjuder Klarna redan debetkort samt saldo och sparkonton och nyligen lanserades även ett medlemsprogram med cashback, högre sparränta och digitala förmåner. Enligt bolaget har användningen av banktjänsterna ökat kraftigt det senaste året med en global inlåning som vuxit från 9,5 till 14 miljarder dollar. Samtidigt tittar Klarna på framtida lösningar baserade på stablecoins för snabbare och mer effektiva betalningar.
Vore perfekt om man kan skicka gamla skulder istället. Är det något du kommer använda dig av?
Jag är ingen fan av Klarna som företag men intressant med en mer global tjänst.
Eftersom den här typen av överföringar/betalningar blivit så vanliga är det ju något man gärna vill ha hyfsat standardiserat. Här i USA är det en handfull tjänster som konkurrerar och alla har inte alla så det blir ett kladdande.
Såg att Klarna hade gjort en kreditupplysning på mig när jag startade en prenumeration och betalade med mitt Coop-kreditkort. Ja, Klarna kunde tydligen sjunka ännu lägre än jag trodde.
Hur kan det inte vara konstigt när jag valde att betala med mitt vanliga kreditkort och Klarna var det enda betalningsalternativet på den sidan? Jag hade ju inget val. Det verkar helt ologiskt att göra en kreditupplysning på mig när jag inte ska ha någon kredit hos dem.
De är inblandade i massor av affärer som man inte önskar. Jag hatar Klarna men tyvärr kan man inte välja bort de. Sen måste man betala över Postgirot om man inte vill ge de sitt bankkonto nummer vilket resulterar i att Swedbank vill ha 3:- i avgift per betalning. Tyvärr har jag en stor leverantör (till jobbet) som bara går att betala med Klarna vilket ogillas.
Den enda gången det är bra med Klarna är om det är suspekta firmor så man kan reklamera köpet innan det förfaller. Men det går ju lika bra att göra med kreditkortet.
Jag vet inte hur det är idag men tidigare registrerades varje kreditkoll så det låg en i fatet om man gjort många och ville ha en kredit. Vet inte hur det är idag, verkar som det är olika från företag till företag om man kollas. Ibland görs det vid köp för 400:- men inte när man handlar för 10K.
Det finns ingen vettig anledning till att jag ska behöva visa upp hela min privatekonomi för Klarna när jag väljer att checka ut genom Klarna och betala med mitt vanliga Coop-kreditkort. Det är ju som att Ica skulle göra en kreditupplysning på mig varje gång jag betalar på Ica Maxi.
Det som är lite spännande med Klarna är ju att när jag handlar till firman så får jag verifiera mig med BankId och blir då personligen betalningsansvarig för mitt aktiebolags skulder. Så ett BankId för företag borde ju finnas kan jag tycka. Vissa leverantörer har ju inte normal fakturering utan allt går genom Klarna, Fortum och liknande.
Du ser alltså inget problem i att Klarna behöver se min privatekonomi tre år tillbaka i tiden när jag bara använder dem som en kortterminal och drar mitt Coop-kort?