Idag fyller Macintosh 40 år

Från sajten:
image

Undertecknad var inte ens född när första Macintoshdatorn skapades och idag firar Apple att den fyller 40 år och det har hänt en hel del sedan dess.

Den 24 januari 1984 går en ung Steve Jobs upp på scenen och visar upp Macintosh och det var inte många som trodde att detta skulle vara starten för ett av världens högst värderade bolag. Steve Jobs resa till toppen var dock allt annat än enkel då han hade ett par floppar genom åren, han fick sparken som VD över sitt egna bolag för att sedan kommer tillbaka med siktet inställt på att förändra världen.

Så vi lyfter på hatten och säger stort grattis till Macintosh, numera mer känt som Mac i flera former så som iMac, MacBook Air, MacBook Pro och Mac Mini. Vilken var din första Mac?

 

3 gillningar

MacBook, den vita i plast (2006)

1 gillning
1 gillning

Mac Classic II med 4mb ram och 40mb hd om jag inte missminner mig. Skrev till och med min B-uppsats i Word 5.1 på 9" svartvit skärm.

2 gillningar

Min första var en Macintosh PowerBook som jag fick låna av min bror. Tror det var denna modellen.

Sedan 1998 köpte jag min egna när den första iMacen släpptes.

1 gillning

Samma här. Det var en rätt dåligt byggd dator, men Mac OS X var ju ett lyft för mig som hade kört Windows i 11 år innan dess. :blush:

1 gillning

Det är alltid fascinerande att tänka tillbaka på utvecklingen. Nästa dator efter min Mac Classic var en Power Mac 8600 (Power Mac 8600 | Low End Mac).

1998 pluggade jag i England och fick ett föresenat stipendie på 28 500kr och jag la större delen av det på en begagnad dator , 250 MHz 604 processor kändes som ett monster och den var uppgraderad till 112MB ram och två diskar på typ 2GB+1GB kändes oändligt.

1 gillning

Den första Mac jag jobbade med var en Mac II 1987. Hade möjlighet att låna hem Macar från jobbet, så den första egna Mac jag köpte var den första iMac, Rev A 1998 den är uppgraderad från 233 till 500MHz och FireWire..
Den äldsta jag har nu är en Macintosh 512K från 1985.

1 gillning

Macintosh Classic... :slight_smile: Eller om det var Classic II, lite osäker...

Den passerade den för mig magiska gränsen på <10.000 SEK

Och har ett tydligt minne när tangentbordet stod på golvet. Min son (ca 2 år vid tillfället) tittar på mig, lyfter benet och trampar på tangentbordet väldigt medveten om att det är inte bra att göra...

2 gillningar

Känslan av att få hem en iBook G3 med MacOS X 10.2 och så en iPod på det. Keynoten kunde följas live via realaudio men när antal tittare steg till 60 000 så kunde de inte längre livesända det.

2 gillningar

En Macintosh Plus. Hottade upp den till 4 MB ram och en 20 MB hd. Vilken maskin, vilken känsla. Kärlek vi första ögonkastet :heart_eyes:

1 gillning

OT men glömmer aldrig första gången jag fick se och känna på original iPod. I början på december 2001 var jag i NYC och gick in på CompUSA för att kolla på den. Jag hade varit sugen på andra hårddiskbaserade MP3-spelar som Archos Jukebox och iPod var allt dom var med extra allt, ett användbart interface och stor som en kortlek, wow!

2 gillningar

Jag hade tittat runt ett tag för att köpa en MP3-spelar och bestämt mig för en med 128MB utrymme, minns inte namnet, men den var orange och kostade runt 1500-2000kr. Då släppte Apple iPod. Var bara att ringa min Apple kran och beställa en. Kom i mellandagarna det året. Har den kvar.

1 gillning

PowerBook G4 400 MHz. Fick den när den kom via jobbet och sålde den för några år sedan.

1 gillning

Tack vare min pappas jobb hade vi många olika tidiga Mac hemma. Classic, PowerBook 150, Classic Color och inte minst min favorit LC-modellerna.
Fick ärva någon Performa men den första jag köpte för egna pengar var den andra generationen iMac G3; den som hade lite mer klar plast än den första.
Nostalgi att kolla på dom gamla godingarna.

1 gillning

Många historier man har hört tidigare men ändå ett par trevliga timmar:
https://www.youtube.com/live/Vl__10euTRo?si=Xn6RIpIJve2ewv1D

1 gillning

Tack för tipset igen, orkade inte tidigare i veckan när det syntes i flödet. Men just denna söndagkväll är jag tydligen mer på humör att se på gubbar (och gumma) gagga om Historien om Mac, än att se på SVT:s dramatisering av Historien om Sverige. :slightly_smiling_face:

Hunnit igenom halva nu, första panelen av tre. Perfekt söndagkväll!

Precis så kände jag i fredags kväll. Frugan jobbade och jag väntade på lite take-away-käk och drack ett glas vin. Lagom engagerande.

Ytterligare ett tips om man vill grotta ner sig i 40 år av Macintosh från ett annat perspektiv. Två och en halv timme podcast med 'alla' dom Mac-bloggare jag följer, Gruber, Hacket, Snell etc.

1 gillning