Idag är det 25 år sedan Apple lanserade iMac

Från sajten:
image

En dator och skärm i ett har visat sig vara en bra idé för nu 25 år senare lever iMac fortfarande kvar i Apples sortiment och förhoppningsvis kommer den fortsätta att göra det i lång tid framöver.

Det var den 15 augusti 1998 som Apple släppte den transparenta, färgglada datorn som kom med en 15-tumsskärm och gjorde succé. Datorn kom utrustad med både USB och FireWire och diskettläsaren kastade Apple ut. Den första, lite tunnare iMac-modellen kom 2002 och det var iMac G4 och där gömde Apple all hårdvara i den runda foten som skärmen hölls upp av. Två år senare, 2004 lyckades Apple klämma in all teknik bakom skärmen och sedan dess har den bara blivit tunnare och tunnare.

Något som har varit tråkigt med utvecklingen av iMac på senare år är att Apple helt har slopat en större iMac på 27 tum och säljer idag endast iMac med en skärm på 24 tum. Det har dock ryktats om att Apple planerar att ta tillbaka iMac Pro från de döda och det innebär en större skärm, med bättre hårdvara och förmodligen en prislapp som gör att det bränner till ordentligt. Med det sagt så får vi önska grattis på 25-års dagen till iMac och nu håller vi alla tummarna att det kommer en större modell av den fantastiska datorn som iMac faktiskt är.

 

3 gillningar

Äger du en iMac eller har du gjort det?

  • Jag äger en idag
  • Jag har ägt en/flera men ingen nu
  • Nej aldrig haft en iMac
  • Jag funderar på att köpa en iMac

0 röster

Magisk dator!:star_struck:
iMac var datorn som fick mig att snöa in på Apple och allt omkring. Köpte en 1998 men sålde sedan den och köpte en ny modell som jag fortfarande har kvar. Har haft dom flesta olika designerna genom åren det är något speciellt med allt-i-ett.

10 gillningar

Jag köpte en iMac 2008 och sålde den 2011.

Det är den enda iMac jag har ägt. Jag älskar formatet men jag har inte haft någon kontorsplats hemma sedan dess.

Har haft en iMac 24" Core 2 Duo från 2008 och en 27" med Core i7 från 2009.

När 27-tummaren kastade in handduken runt 2015 köpte jag en hemmabyggd PC, då Apple inte hade något roligt att erbjuda.

4K-skärmen till den PC:n använder jag fortfarande, men numer kopplad till en MacBook med M1. :slightly_smiling_face:

Grattis var det så länge sedan! Hade eller rättare sagt har)ä en iMac G3 Rev A Bondi Blue ( är nerpackad i originalkartongen i garaget ) Men den hade bara USB inte FireWire om jag minns rätt. Det kom nog senare.
Efter den hade jag en iMac G5 och sen en iMac intel. ( också i originalkartonger i garaget)
Nu har jag en iMac M1.

Jag har haft väldigt många iMac och det är en så grym hemmadator. Men jag hade aldrig G4 Globen som kanske var en av de coolaste när den kom. Men nyligen så köptes första datorn hem som inte var en iMac. Fick bli MacMini M2 istället, främst pga endast 24 tum skärm och så ville man liksom inte skaffa en M1 när M2 just lanserats.

Har alltså under 25 års tid nu fått frågan av alla besökare hemma var "hårddisken" är och så tittar dom under bordet.

1 gillning

Jason Snell skriver för The Verge.

1 gillning

Jason Snell lyfter i artikeln att iMacen startade (eller tajmade) USB-revolutionen för datortillbehör, genom att utesluta alla gamla portar.

Korrekt, FireWire kom först med iMac DV 400 hösten -99, med ”slot loading” DVD-spelare (och en VGA-port). Jag hade ett tag sneakversionen av den generationen, utan FireWire och enbart CD.

Första gen Bondi blue hade dock en utbyggnadsport ”Mezzanine” på moderkortet som aldrig officiellt dokumenterades av Apple men där några tillverkare gjorde utbyggnadskort

1 gillning

Som konsult har jag sett extremt många 27" iMac ute hos kunderna. Att Apple inte har förnyat den är sjkut konstigt, och väldigt tråkigt. Kunderna saknar det alternativet.
Även om 24" är najs, så är det inte 27".

2 gillningar

Ja, håller med – "nya" iMac 24" känns som en märklig produkt med sin lilla bildskärm. 27" borde vara mer populärt än 24", då utvecklingen går mot att folk vlll ha större skärmar och mer skrivbordsyta när man sitter stationärt.

Antar att Apple då tycker att man ska köpa Studio Display istället och att iMac 24" är ett rent budgetalternativ (hur mycket budget man nu kan kalla en Apple-produkt).

Älskar verkligen nya iMac 24" som jag har hemma men det är som du säger. Skärmen är på tok för liten men i övrigt är det verkligen en helt fantastisk dator. Det hade varit så intressant att få reda på hur Apple tänker i denna fråga och varför de inte lanserar två alternativ av iMac. Otroligt märkligt att inte ha en 27" eller större än så.

På något sätt blir allt bättre med växter!

1 gillning

När jag testade iMacen för MacWorld var en viktig detalj i artikeln en tabell över tillbehör som faktiskt kom med USB. Lyckades få ihop en lista (sommaren 1998 var Alta Vista fortfarande en viktig sökmotor) med vad som var ca 20 olika USB-produkter som skulle komma innan årets slut. För det var inte alls mycket som fanns. Var ett riktigt glapp där ett tag.

Merparten var adaptrar/omvandlare till serieport och enkla sakerna som tangentbord och möss. Rent av någon skrivare skulle också komma. Samt då det som var så kritiskt för många av läsarna: diskettstationer och Zip-drive med USB! :smile:

Minns inte detaljerna – har tyvärr inte kvar pappersnummer eller elektroniskt kopior annat än möjligen brända CD-skivor eller i värsta fall SCSI-hårddiskar från den tiden. :pensive:

Hursomhelst: Det var ett tydligt före/efter med USB-prylar och iMacen. Nästan inget fanns vid lanseringen. Ett år senare var det alldeles självklart med USB på allting.

8 gillningar