Ica plockar bort Barilla och Wasa från sina hyllor

Från sajten:
image

Ica plockar bort Barillas pasta, pesto och Wasas knäckebröd ur sortimentet efter att bolagen misslyckats med att enas om ett nytt avtal. Produkterna har redan börjat ta slut i flera butiker och lär bli svårare att hitta framöver. Samtalen mellan Ica och Barilla fortsätter, så varorna kan komma tillbaka längre fram. Någon tidsplan finns däremot inte. Ica vill inte säga vad tvisten gäller, men menar att villkoren är så viktiga att kedjan väljer att avsluta samarbetet trots Barillas starka position på den svenska marknaden.

Enskilda Ica-handlare kan fortfarande köpa in produkterna via andra leverantörer. Då finns risken att priset blir högre för kunderna.

Expressen

Deras dröm är väl att bara sälja sitt egna märke

6 gillningar

Ja,varje icahandlares våta dröm..

Undviker EMV så gott jag kan..

I slutändan är ju både ICA och Barilla jättebolag som bara bråkar om sina marginaler, ingen av dem gör det här för att vara snäll. Jag kör gärna på ICAs egna, man får oftast precis lika bra kvalitet men slipper betala extra bara för loggan på paketet.

Man får väl köpa Leksands knäckebröd istället för Wasa. Med pasta finns det väl rätt många sorter. ICA brukar bråka ibland, var ett tag de slutade sälja Gevalia kaffe om jag minns rätt.

och sen när dem fasat ut alla konkurens så höjer dem priserna, då betalar du också gärna för den kvaliten :wink:

1 gillning

Barilla pasta ska man ändå undvika.

Varför?

Testa att göra samma rätt med Barilla och Rummo eller DeCecco. Man märker fort att nästan allt är bättre än Barilla.

Det handlar om hur mjölen framställs och torknings processen är för varm på Barilla. De detaljerna kan nog din fru berätta bättre än jag någonsin kan göra :slight_smile:

Jag gör tvärt om. Inget med kvalitet att göra, mest bara för att ica är så dominanta på marknaden. Tycker jag märke mer och mer att andra märken försvinner och ersätts med icas egna. Hur kul att det i längden och för mångfalden? :pizza::eggplant:

Frågan inte riktigad mot dig direkt.

Att märken försvinner är väl inte bra, men man måste ju inte handla på ICA, finns Coop och Willys också om man vill ha Barilla.

Kom ihåg när man växte upp det fanns makaroner och spagetti, man kallade det inte ens pasta vad jag minns. Utbudet generellt mycket bättre idag.:slightly_smiling_face:

2 gillningar

Det var något att chefen var var anti hbtqi.