I oktober kommer serien om Spotify

Från sajten:


Spotify förändrade hur vi lyssnade på musik och nu har Netflix meddelat att den svenska serien “The Playlist” som handlar om just Spotify har premiär i oktober.

Daniel Ek förändrade hur hela världen lyssnade på musik när har lanserade Spotify och istället för att köpa sin musik digitalt eller springa runt med en MP3-spelare som ett djur så streamade vi allt. Netflix kommer i oktober släppa den svenska serien “The Playlist” där vi får följa med på resan och det är Edvin Endre som spelar Daniel Ek och sedan har vi även skådespelare som Per Sundin, Ulf Stenberg och Gizem Erdogan.

Det är en miniserie som kommer i sex delar och den 13 oktober går det att spana in serien på Netflix.

2 gillningar

@Zop ska se denna med ljusstyrkan på max på sin Frame.

2 gillningar

Kommer att se den med inverterade färger.

1 gillning

Vid den här tiden när Spotify såg ut såhär la jag ned strömtjänster på musik och började med att rippa egen musik igen:

Jag har testat dom flesta musiktjänsterna men aldrig fastnat på någon av dom.

3 gillningar

Nostalgi! Jag blev inbjuden till betan innan det släpptes publikt och minns fortfarande hur jag bara satt och gapade när jag testade. Var så otroligt häftigt och fanns så kopiöst med musik.

Någon som minns detta?

2 gillningar

Gjorde samma sak, rippade ner allt, numera kör jag Youtube Music där också min egna rippade musik finns.

1 gillning

Testade YouTube Music också en sväng för ett tag sedan. 2 år sedan eller så:

Det var en kompis till mig som utvecklade första versionen av iOS-appen. Han använde mig som referens då han hade kodat lite för mig. Jag hade en rätt lång intervju med Spotify HR om hur han var som människa och medarbetare.

Så jag tar på mig stora delar av Spotifys framgång!

6 gillningar

Det här är mitt Spotify idag:

1 gillning

Har sett första avsnittet. I en trovärdig serie så skulle hissen i Rågsved vara ur funktion.

Daniel köpte ju iallafall en riktig klocka. :joy::joy:

1 gillning

Har sett hela serien i helgen. Underhållande måste jag säga. Trevligt grepp med att varje person fick berätta "sin" historia i ett avsnitt. Sedan är det ju svårt med dessa historier, vad som är sant och inte, och vad som är "tillspetsat" för att det ska bli mer intressant.

De har själva gått ut och sagt att detta är långt ifrån sanningen. Ek har inte varit med och berättat utan den story de har är delvis påhittad och hämtad från personer som var i Eks närhet.

Ja, jag såg det också. Därför ska man nog ta det allra mesta med en nypa salt.

En kul detalj är ju hur de fokuserar på hur snabbt streamen skulle starta efter man tryckt på Play. Det är en av de grejer som imponerar mest på mig i Spotify fortfarande.

Stör mig på att alla säger hur snygg spelaren är hela tiden. Den var inte snygg då och den är inte snygg nu.

Jag tycker det var en riktigt underhållande serie, även om sista avsnittet var lite sämre. Jag tycker också att de var rätt tydliga med att allt inte är baserat på sanningar, dels för att alla perspektiven är så olika men framförallt p.g.a. hur varje avsnitt avslutas.

1 gillning

Netflixversionen av historien om Daniel Eks livsverk må ackompanjeras av både Beethoven och The Psychedelic Furs, men är en skildring/hyllning till internetvärldens alla skojare, alla dess Bert Karlssons . De som ser musik och människor som vilken produkt som helst. Som säljbara platser på en flyktingförläggning eller biljettintäkter på ett vattenland.

Det är ju ingen smickrande framställning av Daniel Ek och Spotify i sista avsnittet.
Så populär som serien verkar vara så undrar man ju om någon av tittarna skruvar på sig och överväger att säga upp sitt abonnemang. :man_shrugging:

Hade nog kunnat tänka mig att göra det om det fanns någon tjänst som var lika bra =(

Apple Music !