Lagom till lövhalka, snöflingor på spåren och de klassiska växelfelen kommer priserna för att åka i Stockholms kollektivtrafik att höjas en aning.
Under en pressträff meddelade trafikregionrådet Anton Fendert (MP) att från och med januari nästa år kommer SL:s månadskort för vuxna att kosta 1 060 kronor, en höjning med 40 kronor. Anledningen till höjningen är att SL står inför tuffa utmaningar, även om läget nu är mer stabilt än tidigare. Enkelbiljetterna höjs också, med en krona, och kommer att kosta 43 kronor. Däremot blir det inga höjningar för unga, studenter eller pensionärer.
Oppositionen är mindre nöjd med beslutet, särskilt med tanke på att många busslinjer i Stockholm har dragits in, vilket har skapat stor trängsel. Kristoffer Tamson (M) kommenterade beslutet:
“Neddragna bussar förblir neddragna. Samtidigt tvingas stockholmarna betala Sveriges i särklass högsta regionskatt och de högsta SL-priserna någonsin. Detta är en budget präglad av dåligt ledarskap och dålig vänsterpolitik.”
Höjningen träder i kraft i januari 2025. Utöver prishöjningarna planeras även ett pilotprojekt för nattrafik på pendeltågen samt en utredning om en tunnelbanelinje till Bromma parkstad, som ska byggas när Bromma flygplats läggs ned.
Prishöjningar → Färre busslinjer kommer antagligen dras in
Ingen prishöjning → Fler busslinjer kommer nog dras in
Att de höjer priset med inflationen är inte chockerande. Mer chockerade att det inte höjs för unga, studenter eller pensionärer. Hur ska det finansieras?
Priset på SL-kortet är knepigt. Å ena sidan tycker jag att det är billigt och det visar sig i jämförelser med andra län. Å andra sidan har Stockholm en väldigt speciell arbetsmarknad med många högavlönade men även många mycket lågavlönade. Många av de lågavlönade bor i ytterkanterna av länet och måste resa långt med kollektivtrafiken till sina arbeten. Tittar man på lönenivåer så finns det inte stora marginaler för justeringar av priset för resa till och från arbete.
Parallellt med detta försöker de rikaste kommunerna se till att inga lågavlönade kan bo i kommunen samtidigt som de är helt beroende av deras arbete. Alltså måste de lågavlönade resa, ofta långt. Så även om jag tycker att det är ett lågt pris så är det inte enkelt att bara justera priset till ett mer rimligt. Denna höjning tycker jag dock är helt okej. Priset borde för övrig justeras varje år för att slippa stora, psykologiskt svåra, höjningar.