Hyrbil i Italien

Ska hyra bil och bila runt i Italien från Pisa.
Finns flera bolag jag inte känner igen. Någon som känner till vilka/et uthyrningspolicy man ska undvika, eller de som är bra?

Jag hatar att hyra bil utomlands och om jag gör det så kör jag bara på de stora för att känna mig lite trygg.

2 gillningar

Jag brukar hyra via RentalCars. Då ser man vad andra tycker om firman. De har från lite mindre lokala firmor upp till de stora som Avis och Sixt.

1 gillning

Italien är lite klurigt att både hyra och köra bil i.
Har gjort det 2 gånger senaste åren och varje gång har både vi och dom vi åkt med fått böter hemskickade efter vistelsen.
Känns som italienarna satt detta i system.
Vi brukar alltid hyra genom Rentalcars.com när vi reser och senast vi åkte tog vi en lokal uthyrare genom Rentalcars.com men det var mycket strul med både skatter och att dom debiterare för bensin fast vi tankat fullt.
Så hyr från någon större internationell firma skulle mitt råd vara.
En fördel med Rentalcars.com är att du där kan köpa till försäkring och allt är betalt och klart.

1 gillning

Hyr 99 av 100 av Sixt. Kanske lite dyrare men aldrig strul.

2 gillningar

Oj vilken otur. Skulle gissa på att jag var och bilade venedig ner och runt i Toscana och tillbaka för 5-7 år sedan. Det gick bra trots utan GPS.
Men när jag sökte på rentalcars och momondo så kom för mig bara okända aktörer upp. Förutom Alamo.

Vi har kört Avis i Italien och det har fungerat bra, se till att de kontroller bilen direkt vid tillbakalämning och du får “papper” på att den inte är några skador.

1 gillning

Tack för alla tips! Ska göra lite sökningar ikväll och se om jag kan få fram några stora kända biluthyrare i Pisa.

1 gillning

I maj 2024 ska vi hyra bil i Pisa och bila runt i Toscana i 9 dagar.
Bil där man får plats med två vuxna, två barn i bilbarnstol, någon väska + en liten resevagn.
Klarar man sig med en Renault Captur/Citroen C3 eller måste man ha något större?

Borde väl funka med en Captur eller C3. Annars kan du ju lyxa till det och hyra italienskt.

Captur och C3 ligger "vettig" prisnivå.

Hyr bil från de stora kända firmorna. Det är många som fått märkliga räkningar och böter därifrån när de kommit hem.

4 gillningar

Hyr som sagt från välkända uthyrare och var noga med att läsa skyltar i städer. Inte helt ovanligt att åka på böter som kommer på posten en tid efter.

Kommer hyra från budget via sas eurobonus

3 gillningar

Det är främst ZTL zoner du ska se upp med i städerna. Om ditt hotell ligger inne i en sån zon så ska du be dem att registrera ditt regnummer.
Sedan är det bra att ha kontanter lätt tillgängliga i bilen om då råkar köra fram till tullstation som inte tar kort när du svänger av motorvägen. Har för mig det står Carte ovanför de fållor som tar kort.

Har testat att backa vid en tullstation 2016, det funkar :sweat_smile:

Vi kommer bo på agriturismo så kommer inte bo i någon stad

Olmi grossi kanske :blush:
Jag har krockat i Italien med en hyrbil (inget allvarligt men sidospegel gick åt helvete). Den enda spegel jag hittade under hela resan (provade några verkstäder) var på en polisbil, inte värt att prova :wink:

Men självrisken är relativt hög så överstiger inte skadan den får man en faktura på summan istället.

1 gillning

I know. Bokar bilen med coop mastercard (täcker självrisk upp till 20k)

1 gillning

Fick hämta plånboken som låg i skuffen vid en station. :sweat_smile: Trodde att kortsymbolen ovanför bytte att man kunde betala med kort. Tydligen var det för autopass.
Att bo på Agiturismo var det bästa beslutet vi gjorde på vår Italienresa i somras..

2 gillningar