Husrannsakan tack vare Airtag

Vill bara berätta min Airtag-historia.

Satte den tejpad under sadeln på min elcykel, det hjälpte mig att hitta den när det stals.

Med hitta appens hjälp så kunde vi komma till den plats som cykeln var, men det var ett 3-vånings hus med många lägenheter.

Tryckte på sök och gick runt hela det stora huset.

Vid en trappuppgång fick telefonen svag signal. Gå närmare stod det.

Ringde polisen som fixade en husrannsakan (kul att det räcker med airtag som anledning).

Gick in i trapphuset med polisen och kunde då se att cykeln var 3,1m in i en av lägenheterna.

Polisen gick sedan in i lägenheten till den boende, som nog undrade hur de visste att det fanns en cykel där.

Poliserna kom sedan ut med cykeln till mig.

P.S polismannen sa att han skulle köpa en Airtag till sin cykel.

28 gillningar

Cool! Precis va jag tänkt använda mina till! Kul att det funka och att du fick cykeln tillbaka! :ok_hand:t2:

Grymt! Vad blev det för reprimand för tjuven?

Bara fått info om polismyndigheten kommer hålla mig informerad.

2 gillningar

Det här gjorde mig riktigt glad! :smiley:

1 gillning

@berntsson81 Har du möjlighet att ta en bild på din cykel och skicka så kan jag skriva en liten artikel om det?

Vilket polisområde var det?

3 gillningar

Svarade dig @Esse på mailen. Se där :grinning:

Vilken mail? :slight_smile:

Får du inga varningar/notiser när du är för långt ifrån cykeln?

Svarade dig @Esse på min avsiering i mailen. Kanske inte är till dig enbart.

[Peter Esse via Bubblan - Teknikveckan [email protected]

Ah, nej den går inte att maila till, hamnar bara i ett svart hål :slight_smile:

Maila till [email protected]

@Esse :heavy_check_mark:

Det berättar du nu? Flera år av intensivt mejlande är borta. :wink:

Nej @bjorsi jag får inga notiser. Tror man kan aktivera det i iOS 15 när de kommer i höst.

1 gillning

Från sajten:
image

Genom att förse sin Crescent med en AirTag kunde den enkelt och smidigt återtas av de polisära myndigheterna när den blev stulen.

Det var en solig dag i början på veckan i Göteborg som en av våra forumanvändare upptäckte att sin cykel inte längre stod tryggt och säkert där hen hade lämnat den.

Genom den AirTag som hen tidigare monterat på cykeln kunde vrålåket snabbt lokaliseras via Hitta-appen i iOS till ett trevåningshus. Väl vid trappuppgången fick han också direktkontakt med AirTag-enheten. Polisen var snabbt på plats och fann hela upplägget intressant. Inne i trapphuset kunde sedan polisen ihop med cykelägaren se att cykeln befanns sig ungefär 3 meter in i en lägenhet.

Mycket riktigt så återfanns cykeln i lägenheten och vi kan anta att de boende kände både förvåning och kanske till och med en smula skam.

AirTag är inte primärt mot stöld

Solskenshistorian till trots så är inte AirTag byggd att förhindra stöld. Primärt handlar det om att hitta egna borttappade prylar. Till exempel nycklar och plånböcker som dykt djupt ner i soffan eller bara blivit tappade på gatan.

Problemet i sammanhanget är att en AirTag till slut kommer att ge i från sig ett ljud och till och med meddela tjuven via telefonen om denna har en iPhone. Detta för att motverka att AirTags används till att spåra andra människor utan dess medgivande. Det tar dock några timmar innan den säger till.

Allt vanligare – kanske

Vi ringde polisen i Göteborg för att fråga om det här var ett vanligt förfarande. Där hälsar man att det pratas allt mer om olika typer av antistöld-produkter och att representanter för marknaden gärna framhäver hur effektivt det är. Men de kunde inte svara på om det fanns en tydlig uppgång av fall som som detta. Dock låter man hälsa man helt klart ser det som ett smidigt sätt att få tillbaka sin stulna egendom.

9 gillningar

Ok. Så då skulle jag som bor i flerfamiljshus kunna ha en på min cykel som är i ett förråd en bit bort?
Hade du aktiverat att din cykel (läs airtag) var borta ?

Ja det skulle du @bjorsi men om du inte går förbi där varje dag, så finns risken att den plingar efter att du inte vart där. Men tror det är lugnt om den står kvar. Eller hur är de @Esse ?

Nepp hade inte satt på förlorat läge på Airtagen. Ville ju inte avslöja att den satt på cykeln.

Polisen nämnde det inte för den som tagit cykeln. Erbjöd att de kunde gå in i lägenheten med min mobil o söka Airtagen med ljud.

Men de sa ”Är det en cykel i vardagsrummet så ser vi den” :joy:

2 gillningar

Hade han airbag på cykeln? :joy::joy::joy:

Jag är inte helt med på din fråga @bjorsi ?

Och ingen påföljd för tjuven?