Husmorstips

I en paus i mötet satte jag ugnen på 50 grader och ställde in en skål med ättika. Att städa medan man är på möte är manligt.. :innocent:

8 gillningar

Löser det bra?. Kör vatten och citron. Ättika kanske är bättre?

1 gillning

Det löser jättebra. Jag brukar(två gånger tidigare :relaxed:) använda 24%. Nu 12% men enligt flaskan ska det fungera. Ättika är kul, på flaskan blandar de recept ned städtips…:sweat_smile:

3 gillningar

:slight_smile: Har använt det som sköjmedel också

1 gillning

Nu får du berätta mer, ättika i ugnen. Steg för steg :slight_smile:

Samma här, perfekt för träningskläder och barnkläder som drabbas under potträning

1 gillning

Det var som sköljmedel ättika gjorde entré i mitt liv. En helt fantastik produkt. Sköljmede(sköjer bra, underhåller maskinen och är billigt), tvättmedel(fast det använder jag inte det till annat än då och då) och till olika städutmaningar… :smiley:

Superenkelt. Sätt ugnen på 50-55 grader. Jag kör 55 då jag har så dålig ugn. Häll ca. 2 dl ättika i en skål och in med det i ugnen. 60 minuter senare stänger du av och låter ungnen svalna. Torka ut med en Wettextrasa. Klar.

4 gillningar

24% eller 12%?
Såpa är ju ett annat knep men det här blir inte lik slabbigt, känns det som

Kör nu med citron och vatten istället. Körde micron, blev kanon. Samma lösning får gå in i ugnen

Jag har tidigare kört med 24%, men idag 12%. Det stod på 12%-flaskan om just det här sättet att rengöra, men ska torka ur efter lunchen. Återkommer.

Ättika, 12%, i ugn blev fiasko. Vet inte om det var pocenten eller att det var svårare smuts. Nu kör jag ugnens rengöringsprogram.

1 gillning

Ättika” brukar innehålla 24% (ättiksyra). Vid 12% brukar den kallas ättikssprit. :nerd_face:

1 gillning

Har precis ställt in en skål med 24 procentig ättika i ugnen nu, fungerar detta är det en game changer! :slight_smile: Göra rent ugnen är ju ett fruktansvärt moment.

Vanlig över- och undervärme eller ska man köra med varmluft? Vad säger expertisen?:slightly_smiling_face:

1 gillning

Haha, finns inte ett ämne där vi inte kan doktorerar om vi skulle få göra det tillsammans.. :grin:

Det ska fungera. Jag har gjort det två gånger med 24 %. Jag tror det blir bäst med över och under då man vill att ångorna ska lösa upp smutsen. Tror fläkten vädrar ut mer?

1 gillning

Citron med vatten funkar bra i mikro, inte i ugn.
Gick lös med svinto på ugnsluckan och invändigt istället

Jag brukar använda rengöringsmedlet för glaskeramikhällen + skrapan på ugnsluckans insida. Det brukar blir rätt bra.

1 gillning

Annars är ju bikarbonat suveränt till rengöring. Gärna i kombination med ättika.

1 gillning

Var är tråden om husmorstips? @zop

3 gillningar

Istället för fönsterputs eller typ köksspray så kör jag sedan en tid med denna, funkar kanon :slightly_smiling_face:
Måtten är för att det skall passa vår sprayflaska, men förhållande stämmer

1.5 dl ättiksprit 12 %
2.25 dl vatten
3 till 4 droppar diskmedel

2 gillningar