Hur tusan slutar man med...?

Vad är din last här i livet?

Jag har aldrig rökt, snusat eller testat droger. Men jag kämpar med ett långvarigt missbruk av Coca Cola Zero. Missbruket har pågått alldeles för länge och en dålig dag kan jag sörpla i mig en liter av giftet.
Jag har givetvis försökt sluta, alldeles för många gånger, men jag trillar alltid dit igen förr eller senare. :weary_face: Det längsta jag har klarat av att hålla ut utan giftet är knappt två månader. Sommartid med varma sommardagar gör det extra svårt att stå emot frestelsen.
Jag har försökt att långsamt trappa ned intaget, jag har testat att sluta tvärt. Jag har testat att aktivera mig när jag känt ett sug, men ingenting har fungerat.

Vilket beroende kämpar du med, och vad gör du när suget är som störst?

Det är nog väldigt individuellt med att bryta ett beroende. Jag slutade röka för snart 25 år sedan efter att ha rökt nästan lika länge. Drog i min 50 cigg om dagen när jag slutade. Slutade tvärt, ersatte beroendet med att käka Vick's citron tabletter några månader för att sedan lägga av med detta också. Har konstigt nog aldrig haft något röksug efter vilket är rätt så märkligt kan man ju tycka. Men jag tror att alla former av beroende ska avslutas tvärt, att dra ner på något förlänger nog bara lidandet.

7 gillningar

Starkt jobbat!

1 gillning

Tackar.

Helt enig.

Jag slutade med snuset för några år sedan efter att ha snusat i ca 25 år. Slutade också helt tvärt och håller med om att det är vägen att gå.

1 gillning

Rökte i 9 år sen skulle jag sluta med hjälp av snus och det gick åt helvete så under nått halvår snusade jag och rökte :joy: Tillslut sa frugan stopp så jag lämnade ciggen och sedan dess har jag snusat. Är väl 13 år sedan kanske.

3 gillningar

Det är ofta det som är haken, att man ersätter ett beroende med ett annat. Men snus förpestar åtminstone inte omgivningen för människor runt omkring.

Jag har i perioder ersatt Colan med Läkerol, fungerar ett tag innan suget blir för stort och jag trillar dit igen.

Slutade snusa 2017 efter att jag snusat i 7-8 år.

Var aldrig någon storsnusare, kanske två dosor i veckan på sin höjd.

Är glad över att det vita snuset inte fanns när jag slutade. Hade en grabbhelg i Brighton i slutet av maj, körde en dosa vitsnus då. Rätt gött när man festar, gör man det 3-4 gånger per år kan man unna sig en dosa :sweat_smile::face_with_peeking_eye:

3 gillningar

Svårt att sluta med grejer som man gillar. Jag är rökare och vet såklart att det är svindumt och jag borde sluta, både för hälsan och plånboken, men jag gillar det lite för mycket för att riktigt ha motivationen och utan att man verkligen vill tror jag att det är rätt omöjligt att sluta, oavsett om det är fysiskt beroende eller bara vana.

2 gillningar

Snusade i 10 år, var väl minst en dosa om dagen mot slutet. Slutade tvärt och ersatte med extra white tuggummi i något år, efter det inget mer. Kan ibland feströka men ingen snus då kommer jag vara torsk på direkten :slight_smile:

3 gillningar

Jag snusar och dricker. Helt underbart, inga planer på att sluta..:sweat_smile:.

Sedan röker jag lite ibland. Gillar cigarrer men även en och annan Marlboro kan sugas in när det är fest utomhus.

Skulle något ändras vore det att röka några fler cigarrer..:blush:

10 gillningar

Jag slutade röka utan problem när jag var 20 år. Sedan nyår dricker jag inte alkohol, men jag drack inte särskilt ofta innan dess heller.

Tidigare har jag haft år utan chips, läsk och godis.

Jag har tyvärr inget tips. Jag brukar bara sluta.

8 gillningar

Livet måste levas och njutas också. Skön inställning. :slight_smile:

2 gillningar