Hur tusan funkar AirPlay?

Jag har en ATV som är kopplad via Ethernet till min router. Sedan om jag tar min telefon, stänger av WiFi och kör enbart på 4G.
Om jag på telefonen kör igång tex SVTPlay och väljer att visa detta på TV:n via ATV så kickar det igång och bilden är helt OK.
Men vilka vägar går kommandon och videoströmmen till ATV? Om det har betydelse så har jag även i detta faller AVTPlay appen på ATV.

Har läst den texten och den svarar inte på frågan, beskriver bara vad man kan göra

Ok. Har du något speciellt problem med Airplay?

Vill bara förstå hur det fungerar och vilka begränsningar som finns. Allt det skrivna handlar ju bara tex om WiFi men uppenbarligen går det att köra helt utan WiFi.
Även intressant när man reser utomlands och förstå tex hur VPN tunnlar måste konfigureras.
plus en del till men för att kunna komma vidare vill jag förstå hur det funkar

Ok. Är ingen Ninja på det där. Och söker man lite på nätet hittar man ju inte mycket info.

Det är vad jag förstår det som ett eget protokoll som delvis löser anslutningen via blåtand.

Har inte heller hittat något vettigt på nätet. Men det verkar ju som om telefonen pratar med ATV via blåtand men på något magiskt sett så strömmar videon direkt till ATVn utan att passera telefonen. Undrar om det är ATVn som kallar på videon eller om telefonen talar om för tex SVT att skicka strömmen till ATV🤔

1 gillning

Det är nog som Chromecast, den säger till ATVn att ta över strömmen.

2 gillningar