Hur steker eller grillar ni er kyckling?

Googlar vi så står det att kycklingfilé skall upp i över 70 grader. Men det är ju att förstöra maten. Nej inte en grad över 67 grader gäller. Jag sätter mina Meater-termometrar på 65 grader och sedan får de sakta gå upp några grader till utanför spisen.

1 gillning

Krydda köttet (kycklingfilé), stek runtom i olja på hög värme. Då ytan ser bra ut i med smör och sänk värmen. Ös med smöret runtom några ggr. Häll i vatten så det täcker botten och låt det bli varmt. Sätt på lock och stäng plattan. Efter ca 10 minuter klar och garanterat saftigt.
Minns ej var jag lärt mej detta för många år sedan, antagligen på nätet.

1 gillning

15-17 minuter i airfryern, magiskt.

1 gillning

Tidigare alltid bryna i stekpannan och avsluta i 200graders ugn till önskad temperatur. (Svinnojjig kring kyckling så upp 72 ska den.)

Numera nästa alltid i Chefmakern (Dreo Smart Kitchen Cooking machine ChefMaker Combi Fryer -Dreo). Hands off och blir alltid bra.

Sous vide i 2h på 63°C sen steka på snabbt för ytan :slight_smile:

2 gillningar

Alltid sagt att jag skall börja joxa med det – verkar som att det är dags nu!

Precis så gör jag också, det blir kanonbra :+1:t3:
Upp till 65 grader i airfryern.
Olivolja, salt och svartpeppar innan den åker in i den magiska maskinen :blush:

blir riktigt bra i sous vide men ingenting man börjar med då man kommer hem på kvällen :grinning:

Filen håller jag med 67 grader.
Däremot bendelarna går gärna att få upp i 72 , Kyckling lår etc.
Lårfiléer går nästan inte att steka sänder. Otroligt gott med till exempel egen Teriyaki glace som den får puttra i mot slutet.
Sous vidar jag kycklingfilé kör jag typ 67 grader.

Sous vide är supertrevligt. Jag gör ofta fläskfilé. Blir så otroligt saftigt. Ryggbiff mm till önskad temp sen antingen steka på väldigt snabbt eller bränna med brännare. Skaffade nu till julen en brännare med lite bättre flås i. HAde bara en pytteliten innan som bara funkar till Creme Brule.

Gasbrännare Flame King från Satake » Stilfull och ren design (bagarenochkocken.se)

Dessa prylar skaffade jag på rea för några år sedan till Sous Vide istället för att köra med gryta.
En sous Vide kantin med neoprene sleve för att bättre hålla värmen och inte slösa med el. :slight_smile: Återanvändbara silikonpåsar med magnet i botten. Funkar alldeles utmärkt, skaffade mig aldrig en vakuum förpackare


Min circulator är en gammal häck från Anova. :slight_smile:

2 gillningar

Jag ska erkänna o säga att jag i princip aldrig orkar använda min, men gör jag det är är de kyckling eller fläskfilé..

Nötkött är bortkastad tid i min mening :slight_smile:

64°C ägg kan va trevligt också

Nötkött blir ju grymt i sous vide. Alltid perfekt på 52 grader och sen lite yta i stekpanna!

1 gillning

Håller med, En härlig Rostas till exempel. (underskattad bit) som får gå till rätt temp, sen stekyta. Ryggbiff, Rostas, mm behöver heller inte gå länge för att "möras" jag kör oftast på 1,5 timme drygt. Rätt bekvämt att köra Sous Vide. Man bara sätter på det sen kan man låta det vara och göra annat

1 gillning

Nu handlar detta inte om kyckling, men fick precis se nya Meater2 plus. Den tål 500 grader. Nu har en Meater som har legat på min villhöver lista länge hoppat upp ett antal snäpp.
Får se när det kommer Meater 2 med Block. Då kanske man har hunnit spara ihop lite till det på villhöver budgeten. :grinning:

1 gillning

Guldfågel rekommenderar 82(!) grader vid benet.

Kör hel kyckling i klotgrillen, blir grymt gott.

Jag har vässat en gaffel på Tormeken som jag perforerat hela skinnet med.
Marinerar i en deciliter öl, två matskedar sambal, fem pressade vitlöksklyftor, lite honung eller muscovadosocker, kondenserad rök, worshestersire sås, lite dijon, svartpeppar, salt och lite Kinasoya.

All kol på ena sida av grillen med bra glöd. Kycklingen på motsatt sida. Locket på med öppen ventil och öppen bottenventil.
Vänder på steken fyra gånger så alla sidor får samma värme med en kvart emellan varven.

Blir grymt gott.

5 gillningar

Blir att prova den marinaden. Men kör den i airfryer istället :crazy_face:

Hel kyckling i airfryer är något av det godaste som finns :slight_smile:

2 gillningar

Ja vi tycker det blir grymt! Gör alltid sås på det som droppat ner sen slm blir riktigt bra :innocent:

1 gillning

Spatchcock över en långpanna med diverse rotfrukter!