Hur slippa säljare?

För ett par år sedan började jag få säljare inom finansiella tjänster som ringer i mängder och hävdar att jag på nätet har anmält mitt intresse/accepterat dessa samtal. Jag testade att fixa mitt nummer men då de hävdar att jag har godkänt detta kan de gå runt nixreglerna. Efter ett år mattades samtalen av men den senaste månaden har det dragit igång igen. Jag får 4-8 samtal i veckan.

Hur kan man få slut på det här? Jag är helt säker på att jag inte medvetet accepterat detta, jag är ganska säker på att jag inte omedvetet accepterat någon som ens liknar detta. Jag har försökt att fråga de som ringer hur jag kan dra tillbaka mitt tillstånd men det kan de såklart inte svara på.

Så, vad göra? Jag vill hemsk gärna slippa byta telefonnummer.

Truecaller blockar de flesta spam/säljsamtalen för mig.

2 gillningar

Då testar jag det. Var på vippen förra gången då jag fick ett tips om den appen/tjänsten. Men blev osäker då. Nu får nytta och problem med appen viktas annorlunda då jag är skittrött på dessa samtal.

Begär att bli raderad med hänvisning till GDRP. Det är svårt att argumentera för dem att de måste ha kvar dina uppgifter.

2 gillningar

De som ringer måste väl kunna svara på vilket företag de ringer ifrån? Sedan är det bara att anmäla företaget till Konsumentverket om de inte slutar ringa trots att man begärt det.

1 gillning

Ska testa det, men hitintills har de jag pratar med inte varit så tillmötesgående. Sedan har jag sällan tid att tjafs med dem. Så det blir enklare, kortsiktigt, att snabbt avsluta samtalet.

Det är nog rätt lätt att komma runt detta. Köp en lista med telefonnr från någon sajt där ägarna till dessa nr uppfyller kriterierna för din buissnes och lägg in det i systemet. Säljarna har ju ingen aning om vartifrån dessa nr kommer.

Jag spärrar alla nr som är försäljning eller scam. De med utländska prefix spärras utan att jag ens svarar. Men då har jag ju inga affärer utomlands.

1 gillning

Det är ett helvete, nu sista månaderna har amerikanska nummer börjat ringa mig 6-7 på morgonen, 3-4st varje dag. Inget jag kan göra något åt mer än att blockera numrena.

Jag svarar inte, blockar bara.

1 gillning

Bara att lägga på, sen gammalt.

1 gillning

Alltid tyckt det är lite kul när dem ringer, brukar alltid fråga om jag kan återkomma och ringa dem… men sällan det går hem…

https://nixtelefon.org/

Bara att regga dig där. Slutade ringa efter det.

Finns för direktriktad reklam via post med.
https://nixa.nixadresserat.se/#/login

1 gillning

När någon okänd ringer svara då att du får ringa på texttelefon eller bara lägg på luren om en säljare ringer och sätt på telefonsvararen.
/Maria

Truecaller är ett alternativ. Men det brukar finnas inställningar om man går in på samtalsappen man kan aktivera, i vart fall på Android.

Jag hade exakt det problemet. Någon gång hade jag tålmodigt lyssnat på en säljare under en längre tid, för att sedan lägga på luren. Då togs det till en helt ny nivå.

Det ringde folk från hela Sverige som var förbannade på mig. Det visade sig att ett sådant här jävla call center ( i Indien förmodligen) IP-spoofade så att det såg ut som mitt telefonummer ringt upp andra.

Jag polisanmälde förförandet som identitetsstöld. Vilket las ner på direkten så klart... Men då hade jag i alla fall ett bra svar till de som ringde upp mig i tron att jag ring dem.

Det slutade hur som helst att jag var tvungen att byta telefonnummer.

1 gillning

Numera ser man ju från vilket land det rings (iPhone) så dessa utlandssamtal svarar jag inte på.
Är nummret inte i adressboken kollar jag upp det, och är det en säljare blockas det nr. Är det någon privat så ringer de nog igen om det är viktigt och då kan jag svara. Men oftast är dessa fel nr.

1 av 20-30 samtal är någon som faktiskt har ett ärende till mig.

Dessutom så skickar faktiskt de flesta jag har något att göra med någon form av message i dag.

1 gillning