Hur ser ditt smarta hem ut?

Jag är väldigt nyfiken på hur ni styrt upp där hemma bortom Hue/trådfri och smarta högtalare. Jag fick en fråga från nybliven husägare om jag kunde rekommendera exempelvis alarm eller kameror men i brist på kunskap kunde jag bara säga att HomeKit secure video låter klokt.

Nu när man själv har husdrömmar så är jag nyfiken på vilka dörrklockor, sensorer, trädgårdsprylar och smarta fiffiga prylar ni har!

2 gillningar

Ska se om jag kan komma ihåg de sakerna vi har hemma hos oss.

Hjärnan:
Dator: Intel NUC i5, 16gb ram, 256gb ssd
Operativ: Home Assistant OS Supervised
Zigbee Adapter: Sonoff Zigbee Dongle Pro
Server: Dell Optiplex i7, 16gb ram, GTX1050ti, 4+ TB lagring

Sensorer:
4 x Aqara Door/Window sensor
2 x Aqara Motion sensor
2 x Aqara Vibrations sensor
4 x Aqara Temperatur & Humidity sensor
1 x Aqara Water leak sensor

Hårdvara:
4 x Aqara AC companion
4 x HIKVision 1080p IP cameras
2 x Google Nest Mini
2 x IKEA Trådfri On/Off knapp
2 x IKEA Trådfri strömuttag
1 x Xiaomi Bluetooth Mesh Hub
6 x Zigbee wallswitch
1 x PZEM 004T V3 med CT clamps
2 x NodeMCU V3 ESP8266
1 x Aqara Magic Cube
1 x Xiaomi Mi Smart Standing Fan 2S
1 x Xiaomi Vacuum robot Lite
1 x Panasonic 55" 4K Android TV
1 x Samsung 55" curved äldre modell TV

Belysning:
2 x Xiaomi LED strip
5 x IKEA Vita Zigbee lampor
3 x Xiaomi RGB Wifi lampor
6 x Xiaomi Bluetooth mesh lampor
10+ x Zigbee RGB / Vita lampor

Några automationer:
Belysningen tänds på garage uppfarten när solen har gått ner sen släcks när solen är på väg upp.

Får vi post så får jag vi en notis på telefonen om det samt att lysningen precis vid brevlådan tänds och lyser rött.

Slår vi på TVn på kvällen så tänds LED belysning bakom den. Sätter vi sen på en film så släcks de lampor vi vill. Pausas filmen så tänds belysning upp till lagom nivå igen.

När jag lämnar jobbet så får min fru en notis om att jag är på väg hem.

Går någon in i server rummet när jag inte är hemma så får jag en notis på min mobil.

Går det in en människa eller en bil parkerar utanför oss och vi inte är hemma så får vi båda meddelande skickat till oss. Är det larmat så tänds belysningen upp.

Belysningen i badrummet tänds till lämplig nivå beroende tid på dygnet. Är det mitt i natten så är det mjukare lägre ljus t.ex.

Är det natt och vi går ner till vardagsrum/kök så tänds några lampor. Är det ingen rörelse på 15 minuter så släcks belysningen igen.

Tankar:
Detta är vad jag kommer på direkt... så har garanterat missat massor.

Allt sköts lokalt hos oss så skulle internet dö så fungerar ändå allting.
Att sätta upp ett sånt här system tar tid och man behöver vara intresserad att pilla med sakerna för att det ska lira 100%. Dessutom krävs det en del underhåll.

8 gillningar

Ojoj - bra jobbat ! De där är en del :relaxed::ok_hand:t2:

1 gillning

Jag har hållt på och köpt lite prylar då och då senaste åren. Tycker det är kul att hålla på med och när allting rullar så är det riktigt bekvämt. :smiling_face_with_three_hearts:

1 gillning

Annan automation:

Beroende på vilken tid vi ska vakna så tänds belysningen sakta och simulerar en soluppgång på morgonen med lugn musik som går från lågvolym till högre.
Vattenkokaren slår på så när vi kommer ner till köket så kan man fixa en kopp kaffe eller te.

2 gillningar

Själv har jag en mindre setup och då i lägenhet. Lampor från Ikea och Nanoleaf. Har även lite prylar från Eve. Har i stort sett endast automationer för att tända och släcka lampor i diverse rum och garderober.
Jag valde att köpa in mig på saker som har stöd för både Homekit och GH då Siri suger på svenska. Sen är undantaget Eve vilket endast har stöd för Homekit. Ikea kör med Zigbee, men på senare tid har jag endast köpt prylar med Thread i tron att det är mer framtidssäkert (tex Eve och Nanoleaf).

Finns såklart fler roliga saker som man kan försöka sig på, men ärligt talat så har jag inget direkt behov.

2 gillningar

Ni som har aqara vibrationssensor i brevlådan, har ni fäst den på luckan eller sitter den fast i botten på brevlådan?

I locket, på botten har jag vatten eller tvestjärtar. :stuck_out_tongue:

1 gillning

När jag och min fru låg i sängen och pratade så hoppade Googles röstassistent in i samtalet utan att någon av oss hade förfrågat dens uppmärksamhet... Det var lite väl "smart" för min del.

I locket. :ok_hand: