Hur många övernattningar om man bilar till Valencia?

Sitter och filar på semesterresa. Hur många nätter tror ni man behöver till Valencia? Jag gillar inte att plöja superlånga pass. Men samtidigt gillar jag att köra bil.

Tre dagar och två övernattningar kan jag väl tycka vara lagom, om man inte ska stanna till på vägen av andra anledningar.

Tre dagar blir mer än 100 mil per dag. Lite svettigt tycker jag. Men det går ju. Sitter och kollar på 4 dagar med tre övernattningar, men blir osäker. Nu är det tråkigt att bo i Stockholm. Man skulle bo i Malmö och vara på kontinenten i ett nafs..:grin:

Barn som ska med? 100 mil om dagen känns långt. Kanske 3-4 övernattningar och passera lite häftiga ställen påväg ner?

1 gillning

Filar på en bilresa i samma riktning, till södra Frankrike. Det blir ca 240 mil enkel väg. Första tanken är att ha en vecka på plats och en vecka för resan. Räknar med att det körs mer effektivt när man ska hemåt.

1 gillning

Är tanken att du skall köra Teslan ner dit?
Hur är det med laddinfrastrukturen neråt och det gör väl att det krävs fler och längre stopp.

1 gillning

Ja, allt beror ju på om man vill stanna för massa saker på vägen eller ej. Det verkar vara ca 270 mil ner.

Vi har kört Malmö till Överkalix ett antal gånger och det är 160-170 mil och vi kör lugnt och tar tid på oss, den trippen gör vi enkelt med en övernattning.

Yngsta är 14 och så jag och hustrun.

Ja, det är Teslan. Det ska nog gå bra, det blir ju längre laddstopp än tankstopp sammantaget, men samtidigt orkar man ju kanske köra fler mil då man (påtvingat) rör på sig mer.
Jag har en gammal kollega som är lite äldre än @Rolexjocke och sommaren 2022 körde hon ner till Barcelona i en Tesla 3. Det gick bra sa hon. Nu är hon lite av en krutdam, typ kör HD på sommaren.

Från oss är det ca 320 mil.

Tror han klarar sig fint? :slight_smile:

Nu vet vi ju vem det är som ska bege sig ut. Men ja, det lär vara lugnt. :slight_smile:

4-5 övernattningar för att inte stressa och behöva köra 100+ mil varje dag föreslår jag.

1 gillning

Du skall hem också så 640 mil och 6-8 dagar resväg.

Så här tänker jag, tror jag. Vi kan flyga ned. Enkelt och längre tid på plats. Vi har tillgång till en lägenhet så ganska attraktivt att vara några nätter extra där när det inte kostar något per natt dessutom.

Bila ned är kul både för att man gör lite saker och ser mer. Men då kan man inte pressa mil. Då måste man stanna lite tidigare så man hinner slappa lite och sedan gå ut på kvällen och käka. Dessutom kul att testa elbil på långresa i Europa. Hustrun ganska bestämd på 1. flyga och 2. inte för många mil per dag om vi tar bilen.

När vi gjorde förra Europaresan körde vi bara 5-6 timar per dag(en dag plöjde vi mil och körde mer än 9 timmar). Det var helt underbart. Men man kan inte kör 5 timmar per dag om man ska till Valencia, då kommer man aldrig fram..:grin:

1 gillning

Att köra Göteborg - Jämtland med elbil tar en dryg timme längre än med dieseln men jag kommer fram mer utvilad. Mycket för att jag måste stanna och pausa. Med dieseln så behövde jag inte tanka alls.