Hur hindrar man Google från att ladda bilder?

Hur hindrar man google från att ladda upp skärmbilder på google photos från ipad ? Jag använder Linux för tillfället.

/Maria

Spontana tanken är att stänga av synkronisering.
Laddar ipaden upp skärmbilder på Google Drive eller laddar Linux maskinen upp? Vad är det för distro? Är det Chrome OS lär det vara svårt att lösa.

Den är svår. Går att slå på och av enhetsmappar i inställningar men skärmbilder hamnar direkt i uppladdning. Vill man synka övriga bilder men inte skärmbilder får man nog radera dem manuellt i Google Foto appen

Problemet ligger hos Apple. Allt sparas i Bilder (foton, skärmavbilder etc.) på en iPhone/iPad. Google tar bara vad som finns där och kopierar till Google Foto.

Finns ingen lösning på det så länge Apple sparar allt i Bilder.

Det är riktigt störande tycker jag att Apple valt den lösningen.

Borde väl gå att göra mappar i iCloud också som man kan undanta från sumynkronisering, som i Google och OneDrive?

Just nu använder jag kubuntu men jag har använt Linux Mint tidigare. Det är mest från plattan som det laddas upp skärmbilder.

För övrigt är det svårt att skriva i detta textfönster. Det är bara på halva skärmen och på vänster sida. Jag vill skriva i helskärm som jag kan göra när jag skriver email på gmail. Jag ska kolla om detta med synkroniserring . jag har inte sett något om detta på ipad som de flesta skärmbilder kommer från. flera 1000 ! Och skärmbilder på bara några 100 kb tycker jag verkar ganska meningslöst att ta bort trots att de är onödiga. men vissa filer vill jag ha kvar som t.e.x. skärmbilde från Siri. Ipad laddar upp bildfiler till google photos. Det är den uppladdningen jag vill ha bort om det är möjligt. Jag kopierar skärmbilder till ixpand och sen kan jag välja att ta bort dessa från ipad men de laddas upp till google photos också! Who needs to delete when you have so much storage skriver google på en del sidor... Vilket dumt påfund!
/Maria