Hur fungerar Google Home högtalargrupper?

Tar som vanligt hjälp av Bubblan när jag behöver lite teknikhjälp.

Funderar på att slå till på soundbaren nedan, och undrar lite hur det fungerar med högtalargrupper. Jag har förstått att jag kan koppla till flera Google Home-kompatibla högtalare till den här men hur styr jag när bara soundbaren ska spela upp ljud och när resten av husets högtalare ska spela upp ljud? Till exempel om jag ser på tv, så kanske jag jag inte vill att högtalare på övervåningen ska spela upp ljud samtidigt medan om jag spelar musik så vill jag det.

Någon som vet?

Bonusfråga, har ni testat Harman Kardon Multibeam 1100, känns väldigt prisvärd just nu.

https://www.power.se/tv-och-ljud/soundbars/harman-kardon-citation-multibeam-1100-soundbar-graa/p-1407673/

Tror tyvärr det blir svårt. Google har lovat i flera år att man ska kunna kombinera Google Nest/Audio som hifisystem till tex TVn men det har aldrig släppts. Du får köra antingen det ena eller det andra tyvärr. Alltså antingen streaming som grupper, tex en med alla högtalare i huset, eller en och en med tex Spotify eller Youtube Music. Eller antingen som kopplat till tv box, HDMI arc etc. Det blir fördröjt om man kör det via tex Bluetooth till resten. Klart dåligt.
För att kunna synka så att alla högtalare är i takt så buffras ljudet någon sekund så det är väl därför de inte lyckats kombinera detta än.

Titta till Music-assistant till HA. Vi kör det hemma ä, en blandning av högtalare, 2 google mini, 1 google nest hub, 2 homepods mini och kan styra vart musiken ska spelas, men YMMV. :facepunch:t3:

Okej, för mig är det inte viktigt att andra Google-högtalare används när jag ser på TV men jag skulle vilja att följande två scenarion fungerar, vet du om det är möjligt:

  1. När jag ser på TV (soundbar kopplad via eARC) så ska TV-ljudet komma via soundbar.
  2. Om, jag köper till fler högtalare i Citation-serien (tex en sub) så ska den fungera vid TV-tittande.
  3. Om jag vill spela musik i hela huset så ska jag kunna casta till en högtalargrupp som innehåller soundbaren samt andra Google-högtalare.

Ska kolla in det där, naturligtvis kan HA lösa det mesta :slight_smile:

Ok, vad bra. Utan att känna till just det märket så ser jag inte att din lösning skulle vara något problem, så länge du kör enheterna själva vid tv-tittande , precis som du beskriver.

1 gillning