Hur fungerar allt?

Hej forumkompisar!

Jag har idag ett Schneider Wiser system för att styra min belysning i hemmet, som jag skall bygg aut med lite andra funktioner så fort det släpps. Men sen har jag lite smått och gott olika saker. Bl.a Xiaomi robotdammsugare, Xiaomi fläkt, Apple Tv, Samsung högtalare… Jag tittar på att skaffa någon form av Smart hem knytpunkt, typ Google Home, HomeKit, Alexa, Homey. Men för att mina funktioner skall lira ihop med nån av dessa, kräver alla olika fabrikat en Gateway för att i sin tur kunna ansluta till ex. Google Home? Det känns som en dyr resa för att kunna samla alla olika delar…

Mvh Vilsen nybörjare i hemautomation.

Har du kollat på Home Assistant? Där kan du någon få in det mesta, lite beroende på vad du kör det på för hårdvara.

Ta reda på vilka protokoll dina devices kör och hitta kompatibel hårdvara, och vad du vill ha framåt.

Jag har precis själv börjat min resan med HA, kör det nu på en RBP med Zigbee modul på. Har ni lite olika aquar sensorer kopplade samt en massa hue lampor (utan brygga då) samt två TP-Link kameror.

Kan försöka svara på eventuella frågor så gott jag kan, men finns ett gäng här i bubblan som kan väldigt mycket mer än mig :hugs:.

1 gillning