Hur billig kan en PC-laptop bli utan att vara (för) sunkig?

Är på jakt efter en laptop till mina föräldrar. Har själv bara köpt Mac privat och erfarenheten från PC-laptops kommer främst via jobbet. Det finns ytterst måttliga krav på prestanda och jag tänker mig att det mesta som har SSD och 8 GB minne kommer att vara tillräckligt.

Har kommit fram till följande krav:

  • 8 GB minne
  • 256 GB SSD
  • Minst 14"-skärm med FHD-upplösning och IPS-panel
  • Windows 10 (inget fel på macOS, men det blir lätt utanför budget)

Dessa egenskaper kan man ganska enkelt filtrera sig fram till. Sen kommer frågor som kvalitet på webbkamera, tangentbord, pekplatta och liknande som är svårare att bedöma när man surfar på Prisjakt.

Priset får gärna vara så lågt som möjligt, utan att det blir dumsnålt. Tycker att det är ett riktigt träsk i lågbudgetträsket där de flesta modeller heter en obegriplig sifferkombination som mycket väl kan vara helt annan hårdvara en dator med nästan samma sifferkombination. Det finns en hel del modeller under 5000 kr som absolut kommer att fungera prestandamässigt, men frågan är hur sunkiga de är?

Blir lite lockad av Huawei MateBook D, som ger lite MacBook-vibbar till ett hyfsat pris. Men Huawei klingar inte jättebra och det kanske går att komma undan ännu billigare om kraven är modesta? :slight_smile:

Erfarenheter?

Vad ska de använda datorn till?
En Chromebook får man ju lätt under 5000:-

Jo, det skulle nog duga rent teoretiskt. Blir nog mest webbläsare, lite lättare kontorssysslor, utskrifter och kanske några videosamtal.

Men då varken de eller jag har några erfarenheter av Chrome OS känns det som en onödigt spännande väg att svänga in på för två som är 70+.

Det finns ingen billig PC med en bra pekplatta så räkna med kostnad för en mus.

Du startar bara datorn, loggar in och Chrome öppnas.
Supersmidigt om man bara surfar lite och kollar på lite play-kanaler.

@Zop Jag tror de flesta inte bryr sig om pekplattan, mina föräldrar har aldrig sagt något varken bra eller dåligt om pekplattor. När jag klickar igång igång en Youtube-video eller flyttar markören så har det alltid funkar okej.

Hur funkar en chromebook om man behöver BankID och/eller kunna koppla in bankdosa (med drivrutiner)?

Tror det är nog mobilt ID som gäller då. Aldrig testat det,

Nya MBA M1 kostar ju bara 12kkr, men den kanske är över budget?

Kanske jag som är snål, men 12 tusen för en surfdator är helt galet dyrt.

1 gillning

Det beror på hur man räknar. MacBook Air är troligtvis billigare per år om man räknar på datorns livslängd – och har dessutom ett högre andrahandsvärde om man väljer att sälja den.

5 gillningar

Min dator jag har bredvid för surf och streaming är ca 5 år gammal, klarar nu bara att köra Chrome men gör det relativt snabbt fortfarande och kommer nog göra det några år till. Betalade 2000:- för den.
För 12k kan man bygga ihop en helt okej gamingdator med ett RTX3060.

En surfdator för 12 kan inte vara billig på något sätt.

1 gillning

Hade den varit till mig hade en MacBook med M1 varit given, men det känns en aning overkill både pris- och prestandamässigt till mina gamla föräldrars måttliga datoranvändande.

Nuvarande dator har de haft i över 10 år (Athlon II med 4 GB minne) och främsta anledningen till att de vill byta ut den är för att det är en stationär dator som de tycker tar onödigt med utrymme i anspråk. Räknar alltså inte med att livslängden kommer att vara något problem även med en hyfsad välbyggd PC eller att den kommer att säljas inom en så pass snar framtid att andrahandsvärdet är något att ta hänsyn till.

De är dessutom vana med Windows sedan tidigare, vilket innebär att risken för supportbehov bör minska om de kan fortsätta med Windows.

Återkoppling om någon är intresserad. :slight_smile:

Blev en Huawei MateBook 13 med i7 8665u, 8 GB RAM, 512 GB SSD och nVidia MX250. Känns som ett solitt bygge för sin prislapp (5995 kr).

2 gillningar