Huawei MateView 28" är skärmen som passar i Apple-hemmet

Från sajten:
image

Vad gör man om man vill ha en extern skärm till sin Mac men inte har råd eller lust att lägga pengarna på en Studio Display? Då kanske man kan vända sig till Huawei.

Är det en skärm från Apple?

“Är det en ny skärm från Apple” var det första min fru sa när jag packade upp Huawei MateView. Jag kan faktiskt förstå frågan då den har en design som tilltalar oss som gillar Apples produkter. Huawei har tagit ut svängarna och tagit fram en skärm som inte bara har massa flådiga funktioner utan den är även snygg att ha på skrivbordet. Skärmen är genomgående i aluminum och har en tunn ram utan massa tråkiga svarta kanter som många andra skärmar idag har. Foten är stilren i sitt platta utförande och det är första gången på länge som vi har hittat en skärm som vi faktiskt kan vara stolta över att ha på skrivbordet.

Ett annorlunda bildförhållande

Huawei MateView är på 28,2 tum och har ett lite annorlunda bildförhållande på 3:2 vilket inte är helt vanligt när det kommer till konsumentskärmar. Den har en upplösning på 3 840 x 2 560 (Det vill säga 4K) och paneltypen är IPS och den har stöd för HDR 400. Uppdateringsfrekvensen ligger på 60 Hz och i foten hittar vi en inbyggd USB-C-hubb med en USB-C-port som ger skärmen ström, en USB-C-port (65W) som vi kopplar ihop med vår dator, två USB-A 3.0-portar, en HDMI 2.0, en MiniDP och sist men inte minst ett 3,5 mm-uttag för våra hörlurar eller högtalare.

Det saknas även fysiska knappar på skärmen och i stället så finns det en touchbaserad yta i botten av skärmen där vi kan göra alla inställningar för skärmen som att byta källa eller justera ljusstyrka eller volym. Skärmen kommer även utrustad med två högtalare och för oss som är vana vid ljudet i en iMac så är ljudbilden extremt platt och burkig och inget vi skulle använda för mer än något YouTube-klipp då och då. Skärmen har även inbyggda mikrofoner som kan användas vid videomöten men tyvärr gör de inte ett superbra jobb att fånga upp vår röst utan det låter även här väldigt burkigt.

Så hur är det att jobba Mate View 28?

Skärmen är som sagt en fröjd att titta på även fast den kanske kan kännas lite väl fyrkantig med sitt bildförhållande på 3:2 och vi lyckas inte riktigt bli vänner med det valda formatet. Det finns vissa fördelar tack vare att skärmen är högre och det är att vi slipper scrolla lika ofta och kan även få plats med ännu fler fönster på skärmen jämfört med en skärm på 16:9. För undertecknad som oftast sitter i Final Cut Pro och redigerar film så vinner jag egentligen ingenting alls med 3:2 då jag vill att tidslinjen ska vara så lång som möjligt. Det blir även en nackdel med 3:2 om du hade tänkt att titta på lite film på den då det blir väldigt mycket svarta ramar både uppe och nere på skärmen.

Bildskärmen använder sig av IPS-teknik och vi måste säga att bilden är knivskarp och färgåtergivningen är även den riktigt bra. Det är inte riktigt samma färgåtergivning som vi är vana vid på vår iMac som förvisso har en 5K-skärm utan det känns aningen mattare. Men på det stora hela så bilden väldigt bra och det enda som egentligen stör oss är bildförhållandet på 3:2.

Värt att tänka på

Vi har gjort den här recensionen utifrån en Apple-användare men om du kör en Windowsdator så bjuder skärmen på ett par funktioner till som vi ändå tycker är värda att nämna. Skärmen har inbyggd WiFi så har du en dator eller mobil med stöd för Miracast så kan du ansluta till skärmen helt trådlöst vilket kan vara smidigt. Den har även Bluetooth så om du vill går det även att para tangentbord och mus direkt till skärmen för att styra din dator. En annan sak som är värd att tänka på är att skärmen inte går att hänga upp på väggen då all teknik sitter i foten, så är planen att köpa ett VESA-fäste och hänga upp den så får du kika på en annan skärm.

BÄSTA PRIS HOS PRISJAKT:

Huawei MateView 28″ 6 890 kr inkl. frakt

(Priser kan ha ändrats sedan artikeln publicerades)

1 gillning

Ser riktigt bra ut, synd bara att den inte går montera alls på VESA-fäste, därför går den helt bort för min del tyvärr.

Välkommen till forumet!

Japp det är faktiskt riktigt trist, får hoppas att nästa version av skärmen dels går att montera på VESA och en med 16:9 format hade varit perfekt!

Har denna på jobbet nu. Älskar formatet!

1 gillning

Deanna är sjukt grym med!

1 gillning

Fråga, vad har 5k med färg återgivningen att göra?
Lite fel de :wink:
Ser inte varför färgerna skulle vara sämre om man kalibrerar båda.
98 % of DCI-P3 Har denna skärm och de är helt okej, så tror en liten kalibrering som sagt skulle förbättra er upplevelse.
Apple är kända för att ha enormt bra kalibrerade skärmar/paneler från fabrik

Mvh kalibreringsnörden