Hövding ser inte ut att vara så säker som många trott

Från sajten:
image

Uppdrag granskning har undersökt hur säkra hjälmarna från Hövding faktiskt är och det ser ut som att det som påstods vara ett mjukvarufel faktiskt är ett hårdvarufel.

Det har ramlat in anmälningar från kunder som har köpt en Hövding att de dels inte har fällts ut vid en krock eller fallolycka och dels att batterierna dör helt utan någon förvarning. Uppdrag granskning har tittat närmare på detta och lämnade in en hjälm på teknisk undersökning och där framgick det att grundorsaken till problemet med att hjälmen utan förvarning får slut på batteri kan vara nötningskorrosion.

Uppdrag granskning har även fått ta del av samtal på Hövdings kontor där det framgår att de själva kallar hjälmarna som fortsatt säljs som “ofriska Hövdingar”. Efter att reportaget släpptes så har Hövding bemött det hela på sin hemsida och skriver bland annat:

“SVT:s Uppdrag Granskning har publicerat ett avsnitt om Hövdings cykelhjälmar som målar en ensidig och förenklad bild av ett komplext problem, som vi redan löst. Våra omfattande tester och forskningsrapporter som styrker detta har vi försett redaktionen med. Dessvärre kommer de inte fram i inslaget. Med citat lyfta ur sitt sammanhang i en icke kronologisk ordning får man oss att uppfattas som att vi dolt något, men vi känner oss trygga med vår hantering av ärendet och du kan fortsatt känna dig helt trygg med din Hövding.”

Källa SVT

Vem ska man tro på, tro på, tro på när…

Batteridelen verkar de dock ha löst, inne på min tredje utbytesenhet och äntligen verkar den hålla batteriet.

Har du varit med i någon olycka med den ännu?

Ingen reell olycka, nej.

Däremot har jag fått den utbytt vid tre tillfällen då den har löst ut utan anledning.

Dvs tre andra tillfällen än de nämnda i det tidigare inlägget.

Satan så sex stycken hövdingar totalt? Har ett gäng polare och kollegor som även de har varit med om att den har lösts ut utan anledning. Jag som hatar hjälm (för att det pajjar frippan) har länge funderat på en hövding men man blir lite avtänd nu.

Kysser du asfalten eller en motorhuv när du cyklar i full kareta så känns hjälmfrisyr som ett rätt litet bekymmer jämförelsevis.

3 gillningar

Ja alltså nu har jag ju hjälm, det är bara att jag inte gillar det =)

1 gillning

Det är väl bara att vaxa till koslicket när du tagit av hjälmen. :joy::joy::joy:

Helvete Jocke, 1998 ringde och ville ha tillbaka sitt hårvax! I Stockholm har vi lämnat det där tapetklistret som är kvar på kudden i 2 år bakom oss och kör med ekologisk havsspray följt av en fånigt liten tub styling cream som endast kostar 599 kronor.

3 gillningar

Helvete vilken jävla bratt varning. :joy::joy:

irony GIF

3 gillningar

Nu åker jag väldigt sällan på två hjul av något slag, men jag skulle aldrig lita på en hövding. Skulle jag cykla eller elsparka eller nåt sådant, skulle det bli en traditionell störtkruka.

3 gillningar

Det ska visserligen sägas att den är konstruerad för att hellre lösa ut en gång för mycket än en gång för lite, dvs att det kan hända att den löser ut trots det inte har varit en faktiskt olycka.

Vilket så klart är bra.

Kan inte påstå att jag är förvånad.

2 gillningar

Det konstiga är väl att de bara belagt Hövding själv med försäljningsstopp, inte deras återförsäljare. Det är väl mycket konstigt, när anledningen är att den inte anses säker/följa lagar/regler.