HomePod kan nu varna om brandvarnaren ljuder

Svarar mig själv - så här skriver Apple i en fotnot till pressreleasen för Nya HomePod den 18 jan:

6. Sound Recognition will be available in a software update later this spring. … … Sound Recognition requires the updated Home architecture, which will be available as a separate update in the Home app. It requires all Apple devices that access the home to be using the latest software.

1 gillning

Ok, en omstart av homepoddarna och iphonen gav detta


Varför jag nu i allsin dar engagerar mig i detta en tisdagskväll. Jag har inte ens en brandvarnare i lägenheten för närvarande! :joy:

Ja, ja det är skönt att prokrastinera. I morgon är det onsdag…

3 gillningar

Bra jobbat (ingen ironi eller sarkasm) :slight_smile:

Som hörselskadad så är detta en funktion som uppskattas även om jag önskar att jag aldrig behöver den

1 gillning

1 gillning

Uppdateringen verkar ha rullats ut nu, fanns ingen när jag skrev igår kväll. Fungerar också på den första generationen och vid aktivering av funktionen på en högtalare så aktiveras alla samtidigt.

1 gillning

Tack, justerade detta nu att det är mikrofonerna och inte sensorerna.


Uppdaterat men det dyker inte upp för mig🤔

"Server-side"-aktiveringar av funktioner brukar portioneras ut och blir tillgängliga allt eftersom. Jag såg inte heller den igår kväll men i morse fanns den, behövde inte göra några omstarter eller nått, så det är nog bara att hålla ut tills den dyker upp. :slight_smile:

3 gillningar

Aktiverat för mig nu.

Undra om den hade reagerat inatt när en av brandvarnarna började pipa varje minut för lågt batteri.

1 gillning

Aktiverat här med nu (fick meddelande om ny funktion när jag startade Hem-appen). Antar att den alltså inte bara känner igen brandvarnare utan som det står larmljud med hjälp av AI. (Har själv brandlarm via Verisure.)

Eftersom jag inte har någon vanlig brandvarnare att testa med i lägenheten spelade jag upp en mp3-fil med ett generiskt pip-larm med iphonen som jag höll en cm från HomePod Mini. Den lurades inte tro det var ett larm, däremot reagerade HomePod (gen 1) i rummet intill! Behövs alltså inte särskilt hög ljudvolym.

Den skickade en notis:

Ett tryck på notisen öppnar Hem-appen och samtidigt tillkännager Siri-rösten på HomePod att en användare ansluter för att lyssna på hemmet:

Tryck på tala och det startas tvåvägs röstkommunikation mellan iPhone och HomPod.

Har ingen kamera att testa med.

2 gillningar

Verisures brandlarm är väl en röst som talar om vilket rum som larmar? Men testa! Fast Verisure appen är ju säkrare och där skall du ju ha en kamera som täcker området som larmar för att de ska kunna bekräfta rök.

Frågade Siri i iPhone hur det står till hemma. Ganska dött…

Frågade rent ut om det brinner. Betryggande svar… :laughing:

Omformulerade frågan. Och svaret är ju helt korrekt! :+1:
(även om svaret ju blivit detsamma om jag hade en vanlig ouppkopplad brandvarnare)

Är det röst? Har faktiskt ingen aning då jag under mina 6-7 år med Verisure aldrig hört brandlarmet. Trodde det var larmsignalen som löd även vid brand… Hur testar man brandlarmet?

Håller med att man bör kunna lita på Verisure till 100%. Vilket man ju inte kan säga om Homekit som varit minst sagt ostabilt över åren.

Verisures rökdetektorer ger omväxlande ljudsignal och röst. Ljudet är mer ett pling/dong än pip om jag minns rätt.

Test kan göras när man satt komponenterna i renoveringsläge via appen. Då går inga skarpa larm till centralen.

1 gillning

Det ska gå att bara hålla in knappen på dom även utan renoveringsläge. Du kommer få ett Mail om att testknappen har blivit intryckt. För att stoppa larmet trycker du bara på knappen igen.
Har du av den nyare modellen så är det mycket riktigt växlande larm och röst. Även om den är något behagligare ton än en traditionell brandvarnare så skulle jag bli mycket förvånad om HomePod inte fattar att det är ett brandlarm. :thinking:
Även om de är uppkopplade så är de bra att testa dom en gång per år som du skulle gjort med vanliga :wink:

2 gillningar

Tack för bra info! Mitt larm är 6-7 år så har nog en äldre modell.

Jag litar på Verisures hälsokontroll de skickar ut varje halvår så jag känner att jag då inte behöver testa själv… :crazy_face: Well, hade ju visserligen varit bra att förstå hur brandlarmet låter ifall det blir skarpt läge någon gång.

Får larm i mobilen (och datorn) om brandvarnaren går igång på rök, temp etc via Homey.

1 gillning

Tror faktiskt att dom gamla också pratar!
Men ja det är värdefullt att känna igen ljudet. Trots att jag testat det några gånger blev jag ändå väldigt förvirrad när alla enheterna började prata efter att sambon glömt starta köksfläkten :joy:

1 gillning

En HomePod reagerar när dottern larmade på i morse.

1 gillning