HomePod kan nu varna om brandvarnaren ljuder

Från sajten:
image

Goda nyheter för ägare till HomePod mini samt senaste generationen av HomePod. Nu kan dessa skicka notiser om brandvarnaren eller kolmonoxidlarmet ljuder därhemma.

En av nyheterna för Apple HomePod mini för ett tag sedan var aktiveringen av inbyggda sensorer. Även den senare generationen av Apple HomePod har inbyggda sensorer och först visade dessa såväl temperatur som luftfuktighet vid aktivering. Nu kan dessa sensorer även skicka notiser om de detekterar att en brandvarnare ljuder i hemmet. Perfekt för de som ännu inte har införskaffat uppkopplade brandvarnare till hemmet. Sensorerna ska även kunna detektera kolmonoxid vilket är ytterligare ett plus.

När en HomePod hör ett alarm i hemmet skickas en notis till din iPhone, iPad eller Apple Watch. Finns det någon kompatibel säkerhetskamera i hemmet ska även ett videoklipp skickas. Funktionen “Sound Recognition” ska börja fungera idag och nås via Hem-appen enligt hemsidan Techcrunch.

Har du fått det att fungera än?

Källa: Techcrunch

Ser inga sådana inställningar någonstans.

Inte jag heller. Och när jag snabbt scrollade igenom Macrumors forumtråd för samma nyhet ser jag faktiskt ingen som tydligt bekräftar att de har fått fram inställningen, bara några som inte har den, trots att de uppdaterat till nyare HomeKit-arkitekturen.

Nåväl, enligt HomePod användarhanbok kommer inställningen finnas. Obs, sidan är inte översatt till svenska än men engelsk version kan läsas här.

You can turn Sound Recognition on or off in the Home app. Open the Home app on your iPhone or iPad, tap the More button, tap Home Settings, then tap Safety & Security.

Jag hittar ingen ”Safety &Security”. Senaste 16.4.1 och har uppdaterat till nyare homekitarkitekturen.

Man får vänta tills det brinner. :joy:

2 gillningar

Tyckte först att jag redan sett inställningen? Men kom på att det var ju på iPhonen. Sedan iOS 16 har det funnits för iPhone, under Inställningar > Hjälpmedel > Ljudigenkänning

Nja, detta är väl inte helt korrekt. Det är inte temp/luftfuktighet-sensorn som skickar ett larm, det är mikrofonen som hör ett ljud från en brandvarnare och sänder notis. Och kan samtidigt aktivera eventuella kameror i Homkit. För kolmonoxid krävs att man har en kolmonoxiddetektor, inget som kommer kunna detekteras av en HomePod.

Dessutom, The Verge skriver att funktionen även kommer till första HonePod (som saknar nyare sensorer)

Men tycker detta är en lite märklig nyhet eftersom det verkar vara en funktion som nu aktiveras efter en viss tid, eventuellt rullas ut geografiskt? Samtidigt en funktion som enligt tidigare info (när Apple släppte nya HomePod) ska fungera helt lokalt på HomePod och då borde höra till en specifik HomePod-uppdatering. Kom ju inte med senaste homeOS 16.4.1.

Svarar mig själv - så här skriver Apple i en fotnot till pressreleasen för Nya HomePod den 18 jan:

6. Sound Recognition will be available in a software update later this spring. … … Sound Recognition requires the updated Home architecture, which will be available as a separate update in the Home app. It requires all Apple devices that access the home to be using the latest software.

1 gillning

Ok, en omstart av homepoddarna och iphonen gav detta


Varför jag nu i allsin dar engagerar mig i detta en tisdagskväll. Jag har inte ens en brandvarnare i lägenheten för närvarande! :joy:

Ja, ja det är skönt att prokrastinera. I morgon är det onsdag…

3 gillningar

Bra jobbat (ingen ironi eller sarkasm) :slight_smile:

Som hörselskadad så är detta en funktion som uppskattas även om jag önskar att jag aldrig behöver den

1 gillning

1 gillning

Uppdateringen verkar ha rullats ut nu, fanns ingen när jag skrev igår kväll. Fungerar också på den första generationen och vid aktivering av funktionen på en högtalare så aktiveras alla samtidigt.

1 gillning

Tack, justerade detta nu att det är mikrofonerna och inte sensorerna.


Uppdaterat men det dyker inte upp för mig🤔

"Server-side"-aktiveringar av funktioner brukar portioneras ut och blir tillgängliga allt eftersom. Jag såg inte heller den igår kväll men i morse fanns den, behövde inte göra några omstarter eller nått, så det är nog bara att hålla ut tills den dyker upp. :slight_smile:

3 gillningar

Aktiverat för mig nu.

Undra om den hade reagerat inatt när en av brandvarnarna började pipa varje minut för lågt batteri.

1 gillning

Aktiverat här med nu (fick meddelande om ny funktion när jag startade Hem-appen). Antar att den alltså inte bara känner igen brandvarnare utan som det står larmljud med hjälp av AI. (Har själv brandlarm via Verisure.)

Eftersom jag inte har någon vanlig brandvarnare att testa med i lägenheten spelade jag upp en mp3-fil med ett generiskt pip-larm med iphonen som jag höll en cm från HomePod Mini. Den lurades inte tro det var ett larm, däremot reagerade HomePod (gen 1) i rummet intill! Behövs alltså inte särskilt hög ljudvolym.

Den skickade en notis:

Ett tryck på notisen öppnar Hem-appen och samtidigt tillkännager Siri-rösten på HomePod att en användare ansluter för att lyssna på hemmet:

Tryck på tala och det startas tvåvägs röstkommunikation mellan iPhone och HomPod.

Har ingen kamera att testa med.

2 gillningar

Verisures brandlarm är väl en röst som talar om vilket rum som larmar? Men testa! Fast Verisure appen är ju säkrare och där skall du ju ha en kamera som täcker området som larmar för att de ska kunna bekräfta rök.

Frågade Siri i iPhone hur det står till hemma. Ganska dött…

Frågade rent ut om det brinner. Betryggande svar… :laughing:

Omformulerade frågan. Och svaret är ju helt korrekt! :+1:
(även om svaret ju blivit detsamma om jag hade en vanlig ouppkopplad brandvarnare)

Är det röst? Har faktiskt ingen aning då jag under mina 6-7 år med Verisure aldrig hört brandlarmet. Trodde det var larmsignalen som löd även vid brand… Hur testar man brandlarmet?

Håller med att man bör kunna lita på Verisure till 100%. Vilket man ju inte kan säga om Homekit som varit minst sagt ostabilt över åren.