HomeKit-problem

Jag förstår. Har inte din tekniska lösning men har löst det hos mig som jag skrev, alltså automatisk avstängning efter förslagsvis 3 min medan lampan tänds och är tänd så länge den får rörelseindikation, allt i samma Homekit-automation.

Ok. Problemet hos mig var att kameran uppfattar solen som rörelse och därav tänder lampan, därav köptes door & window som trigger.
När lampan sedan slocknade uppfattade kameran det som rörelse och tände lampan igen.

1 gillning

Skumläst lite. Kan ha missat ngt. Men kan du ej styra automationen med dörrsensorn?

Tänds när det öppnas, släcks när den är stängd? Bör väl vara det enklaste?

Men då släcks ju lampan när jag stänger dörren? Jag vill kunna gå in i förrådet, leta efter något eller typ måla någon möbel för att sedan gå ut. Utan att behöva tända och släcka lampan med brytaren på väggen.

1 gillning

Ha dörren öppen under tiden då :joy:

Har kameran stöd för att upptäcka personer? I så fall borde ju inte solen trigga rörelse. Funkar för mig i en liknande automation, fast jag har en Logi Circle kamera som jag ställt in i homekit att endast reagera på personer, inte random rörelse.
Ett annat alternativ är att bygga en kombination av trigger när dörren öppnas plus en genväg kanske:

  1. Tänd lampan när dörren öppnas (vanlig automation).
  2. När ingen rörelse upptäcks, trigga en genväg.
  3. Låt genvägen köra ett antal ”upprepa”-segment på säg 5 sekunder som uppdateras typ 100 ggr.
  4. Vid varje slut av loopen (5 sekunder har gått) lägger du ett ”om”-steg som kollar rörelsestatus.
    4a: om rörelse nu upptäckts (du rör dig); avsluta genvägen. Det fortsätter vara tänt.
    4b: om ingen rörelse upptäckts fortsätter loopen i Max 100 ggr, dvs 500 sekunder.
  5. Släck lampan mha genvägen.
  6. Starta en ny loop som på samma sätt som ovan roterar och letar efter rörelse, detta gör du för att tillåta att du ”viftar frenetiskt” för att lampan ska tändas igen. Denna loop kan ju vara lite kortare totalt sett, säg 20 sekunder för att tillåta att någon återaktiverar lampan igen inom denna tidsram.
  7. Om inget viftande har skett kommer lampan att släckas och genvägen avslutas. Därefter tillåts inte längre lampan att tändas av rörelse. Finns ju en viss risk att även solen förlänger den tända tiden men det måste ju vara väldigt mkt växlande molnighet för att det aldrig skulle släckas :slight_smile:

Denna typ av automatisering använder jag i barnens rum som ger dem en maximal grace period på 10 minuter att lämna lampan i sitt rum tänd. Om de mot förmodan är kvar i rummet efter 10 min så viftar de bara lite så tänds lampan igen men den tänds alltså inte ALLTID automatiskt bara för att rörelse upptäcks.
Oups, blev en riktigt lång och förvirrad harang detta, sorry :sweat_smile:
PS använder Hue sensorer för att detektera rörelse, så mitt scenario baseras på att detektion funkar på samma sätt som dessa. DS

1 gillning

Kameran har stöd för att upptäcka personer i homekit.
i homekit kan man välja om den känner av rörelse eller slutar känns av rörelse. Jag vill kunna välja att om sensorn inte känt av rörelse på 10 minuter ska den släcka lampan. Men tyvärr kan man inte ställa tid när den slutar att känna av rörelse.

Du löser just det med genvägen som jag beskrev. Genvägar kan ”vänta” i maximalt 10 minuter och genom att kontinuerligt mäta rörelsestatusen under dessa 10 min så väljer du om genvägen ska fortsätta eller ej. Får den köra färdigt (dvs ingen rörelse upptäcks) så släcks lampan. Upptäcks dock rörelse så avslutas genvägen (men triggas på nytt igen nästa gång rörelse inte upptäcks, dvs då startar en ny 10 minuters fördröjningstid).

1 gillning

Absolut, men det är märkligt hur begränsat homekit är i vissa fall.

Ja det håller jag verkligen med om. Genvägar kan ju göra mkt men är ganska meckiga att bygga….

Kan du dela med dig av din genväg? Insåg att det är en redig puckel att ta sig över :sweat_smile:

Får bli som screenshot, håll till godo :smiley:



2 gillningar

Tackar. Får den inte att funka riktigt men ska felsöka i morgon

Efter senaste uppdateringen av hue-bryggan så har alla hue-enheter "inget svar" i homekit-appen. i hue-appen funkar de....
Har testat att starta om homekit-hubben, bytt zigbee-kanal på hue-bryggan, startat om hue-bryggan.

Min ena lampa som är inställd på 20% för att gå till 80% vid rörelse har under ett antal dagar gått ned till typ 15% eller bara blinkar till och ligger kvar på 20%.

Hoppas den rättar till sig lika automatiskt som det blev knas på den..:sweat_smile:

1 gillning

Det mesta funkar för mig nu men det har varit ett inte helt metodiskt konfigurerande av nya/ändringar av gamla scenarion samt omstart av hubbar i olika ordning. Den enda definitiva slutsats jag kunnat dra är att nya scenarion alltid verkar funka och vissa ändringar/omsparande i befintliga verkar ha fått igång de gamla men inte alla. Uppdatering till 16.2 har inte gjort nån skillnad, tänkte dessutom avvakta ett tag med uppgradering av arkitekturen då det ju verkar vara en del problem i denna ”första version”.

Ren spekulation från min sida - men man misstänker ju lite att Apple redan i 16/16.1 gjort vissa under the hood justeringar inför den nya arkitekturen som pajat befintliga installationer som ärvts från iOS 15-tiden men det är som sagt bara spekulationer :slight_smile:

Köpte precis en Dirigera på Ikea och jobbar på att migrera över det jag har på den andra hubben.

Efter att jag flyttade 6st lampor i min hall så kan jag inte gruppera dem i Apple Hem? Går liksom inte att välja ”klar” sen.

Edit: jag som borde gå och lägga mig. Såg inte fältet där man behöver namnge gruppen innan man kan spara…

2 gillningar

Nu verkar även mitt lagt av helt😓

Allt ser bra ut i Hem-appen MEN så fort jag försöker göra ngt med rösten så får jag bara till svar ”du verkar ej ha ställt in några HomeKit enheter… bla… bla”. Va fan nu liksom…. Hatar klydd

Kommer inte åt något på lantstället. Det hemmet säger att det inte finns någon hemhubb där. Gissar att Apple TV:n där uppdaterats och något har hänt. Kan se att allt är anslutet till nätverket.

Uppdaterade här hemma nu. Funkar igen :sweat_smile:

Alltså Apple och deras senaste uppdateringar vad gäller Homekit, iOS mm har verkligen varit höftskott. Aldrig tidigare har så mkt strulat som de senaste året/åren vad gäller buggar och skit

2 gillningar