HomeKit-problem

Idag funkade solnedgångsscenariot som vanligt, inga ändringar gjorda av mig (vad jag vet iaf :upside_down_face:)

…Fast inte schemaläggningen vid 20:00 som skulle ha släkt växtbelysningen… :pensive:

Jag har en lampa som lever sitt eget liv. Jag tycker jag har världens enklaste automatisering. Den slås på av mig med en väggströmbrytare och första gången hamnade den då på 100%. Jag drog ned den till 20%. Sedan har jag en rörelsesensor som ska höja den till 80% och när rörelse ej finns så ska den efter en minut gå tillbaka till 20%. Sedan lyser den tills jag manuellt släcker den med väggbrytaren.

Saken är att när jag nu tänder den så blir den ibland 100% och ibland 20%. Jag hittar ingen systematik i detta. Den verkar göra lite som den vill.
Några gånger klicka också rörelsesensor så att den efter en minut utan rörelse inte drar ned den till 20%. Det händer dock så sällan att jag kan leva med det.

Solnedgång har fungerat dåligt för
Mig. Var tvungen att använda iConnectHue för att få till det för mina huellampor

1 gillning

Kolla så att det står % i automatiseringen och inte ”slå på”
Min utebelysning hade ”slå på”, då tändes de lite random

2 gillningar

Raderade vårt hem i Hem-appen i dag och skapade ett helt nytt för första gången på åratal. Det är väldigt tidskrävande men jag tror att det tyvärr är enda sättet att helt städa ut vissa problem som uppstått med åren.

3 gillningar

Sedan jag uppdaterade mina HomePod minis till 16.2 beta och tog bort Apple TV som hubbar för en vecka sedan har HomeKit varit stabilt (peppar, peppar).

1 gillning

Uppdatering. Nu fungerar solnedgångsautomatiseringen via Hem. Vet inte om det är 16.2 som fixade det

1 gillning

Beta?

Ja., beta

Jag borde kanske ha skrivit ut det explicit istället för att låta det vara underförstått

Gott att höra.
Våra automatiseringar som är baserade på solnedgång eller när någon kommer hem är helt urballade

1 gillning

Hade varit intressant att höra efter någon vecka eller tre om det har blivit bättre.

Som du säger så är det endel jobb och man (jag) vill inte göra det i onödan. Men löser det instabiliteten så är det värt det.

Tyckte det funkade ok några dagar förra veckan men i helgen så satte vi upp adventsbelysningen vilket resulterade i att en del pluggar och lampor bytte rum, efter att jag uppdaterade detta i homekit så har typ varenda automatisering där någon av dessa ingår, misslyckats. Startade om hubbarna nu på kvällen så får vi se om det går bättre imorgon…

Försöker få en grej att funka men går inte så bra.
Jag har satt upp en Aqara door and window sensor. Skapat en automatisering i homekit som tänder en lampa när sensor känner av att dörren öppnas, funkar fint

Sedan vill jag att lampan ska släckas när min kamera där (Aqara g2h pro) inte känner av rörelse. Har skapat denna automatisering men den funkar inte så bra då lampan släcks fastän jag står och hoppar framför kameran.

Ska du kanske prova med att låta kameran upptäcka rörelsen och tända lampan för att sedan låta kameran släcka när den inte längre upptäcker rörelse?

(Ingen aning om det kan fungera men jag gissar utifrån min aquara- kan dock inte prova nu eftersom jag inte är hemma)

Skaffade door & window sensor för att kameran tände lampa vid rörelse, när solen sken in genom förrådsfönstret. Testade att leka med olika aktivitetszoner men det hjälpte ej.

Har testat att laborera med detection frequenzy på kameran i aqara-appen men blir inte klok på det.

Funkar det inte välja att den stänger sig efter typ tre minuter (som aktiveras i startscreenen längst ner)? Så långe den har rörelse går den ju på kontinuerligt eller snarare släcker inte.
(Uppfattar det som att det är släckningen som du har problem med.)

Problemet är att lampan släcks trots att jag hoppar framför kameran.

Elände.

1 gillning

Då slocknar ju lampan efter typ 3 minuter. Jag vill att lampan ska släckas när jag går ut ur förrådet, alternativt när kameran inte detekterar rörelse.