HomeKit-problem

Har sedan OS 16 haft stora problem med att homekit automatiseringar funkar dåligt, då främst de som är tidsbaserade. Tex så aktiveras inte vissa (men andra) schemalagda automatiseringar vid den tidpunkt som är inställd. Automatiseringar som jag upplevde funkade alldeles utmärkt innan 16/16.1.

Har också problemet att när man skapar nya schemaläggningar så är de en timme fel som default (se bild). Så man undrar ju då om homekit överhuvudtaget vet vad klockan är :sweat_smile: Nån som råkat ut för detta?

1 gillning

Har haft liknande problem när jag bytt ut någon enhet/vid större uppgraderingar. Jag har alltid löst det genom att radera automatiseringarna och skapa nya.

Samma med mina. Tog bort och gjorde nya.

1 gillning

+1

Jag upplever mer strulande automatiseringar här med.

Håller med om stora problem. Har liknande problem.

Funkar tyvärr inte hos mig. När jag raderar en automatisering kan den fortfarande ligga kvar och godtyckligt (vissa dagar) köra fast inte Homekit längre visar den.
(Det är här jag önskar en tömning av cache som jag tror ligger på Apple TV och/eller HomePod.)

1 gillning

Jag har också fått problem med några automatiseringar. Men då jag tycker det händer då och då har jag inte tänkt på att det kan hänga ihop med iOS16. Men det sammanfaller i tid.

Strulet ligger som jag ser det med de andra bryggorna. Starta om dessa.

1 gillning

Sedan omstart av apple-tvn (min hem-hubb) funkar det bättre (peppar, peppar)

3 gillningar

Har också upplevt att automatiseringarna fungerar sämre efter uppdatering till iOS16 på alla plattformarna. Ibland funkar de att skapa om automatiseringarna, ibland inte.

Mycket frustrerande

1 gillning

Jag har startat om alla fyra Apple-enheter som agerar hubb här. Det funkar hyfsat när Apple TV:arna råkar få den slumpade äran att agera hubb men när HomePod miniarna får denna funktion så funkar det så där (läs inte alls bra). Tyvärr kan jag inte stänga av hubb-funktionen på HomePod.

Det ryktas om förbättrad Homekit i 16.2. Ska man ladda ner betan och vad motsvarar denna till HomePod (alltså finns det beta)?

Samma här. Inget stängs av automatiskt längre när jag åker hemifrån så som det gjorts tidigare. Av två lampor som är precis lika programmerade tänds bara den ena på morgonen. Två andra lampor beter sig olika när de tänds. Den ena tänds som den är programmerad medan den andra tänds så som den var inställd när den släcktes. Suck och stön i Medbön. Hoppas på snar bättring från äpplet.

1 gillning

Och du har testat att starta om Apple TV samt ta bort och lägga till automationen?

1 gillning

Jag har samma problem som @Thompa_B och i varje fall jag har startat om flera gånger och provat med nya automationer utan framgång.

Hubbarna fungerar helt enkelt dåligt. Och det ligger skräp kvar som fortfarande utför raderade automationer. Dessutom, beroende på vilken enhet Apple väljer att agera som hubb, visas lätt olika information i HomeKit.

Tänk om man kunde raderat något cacheminne, vilken lycka… :crazy_face:

2 gillningar

”Skönt” att höra att fler har samma problem då, bara att hoppas på bättring framöver. Jag har också testat att starta om hubbarna, i olika ordning, för att se om det blir bättre om ATV eller HomePod funkar bättre, men icke. Även testat att ta bort och lägga till vissa automationer men felet återkommer intermittent. De senaste två dagarna har automatiseringen som aktiveras vid solnedgång inte funkat helt plötsligt… otroligt frustrerande, speciellt när man inte alls hade dessa problem på OS15-tiden…

3 gillningar

Exakt så är det för mig med.

1 gillning

Ja, har provat flera gånger.

1 gillning

Ja någonstans ligger gammalt och skräpar, känns det som. Frågan är hur djupt och var.

1 gillning

Jag uppdaterade mina HomePods mini igår till 16.2 beta, samtidigt som jag stängde av mina Apple TV från att agera HomeKit-hubbar. M.a.o. har jag bara två HomePods som nu agerar hubb. Faktum är att detta hittills har fått automationerna att köras korrekt och saker som inte funkade innan funkar nu.

(Visserligen gjorde jag en faslig massa tester på både det ena och andra innan jag tog detta steg så jag kan inte svära på att detta var botemedlet, men enl. uppgift ska 16.2 vara förbättrad för HomeKit så jag väljer att tro på att så faktiskt är fallet. :crazy_face:)