Vad är då poängen att köra Ad Guard via HA istället för direkt i telefonen? Naturligtvis skyddas ju alla enheter, men hur påverkas prestandan?
Mina HA kan ibland vara oåtkomlig, då kommer det inte gå att surfa på enheterna i nätverket antar jag?
Vad är då poängen att köra Ad Guard via HA istället för direkt i telefonen? Naturligtvis skyddas ju alla enheter, men hur påverkas prestandan?
Mina HA kan ibland vara oåtkomlig, då kommer det inte gå att surfa på enheterna i nätverket antar jag?
Direkt i telefonen kör jag Vivaldi-webbläsaren, den blockar typ allt. Räcker för mig när jag är utanför mitt WiFi.
Hemma kör jag AdGuard i en VM (i Proxmox) som routern är inställd på som DNS, den blockar massor från smarta hem-grejer t.ex. eller allt som ringer hem såklart i stort sett, vilket allt gör oavsett vilket brand det är på produkten.
Det där med oåtkomligheten får du lösa.
Då är ju frågan, varför är din HA oåtkomlig? Kommer alltid åt mina instanser både remote/local, förutsatt att inget gått sönder givetvis.
Ja det är ju frågan, har lyckats ringa in det till att det bara är lokalt jag har problem. Stänger jag av WiFi på telefonen t.ex. så fungerar det direkt.
Jag får detta felmeddelande:
Edit:
Så här ser det ut under Inställningar > System > Nätverk (efter att kjag jsuterat lite idag). Ska externa https-adressen vara ifylld i båda rutorna?
Har kört det tidigare och det fungerade bra. Nu går jag dock bet. Har angett min HA-servers IP-adress som DNS i min router, men ingen statistik i Ad Guard uppdateras och alla reklam visas. Kanske tar det tid innan det slår igenom, men också lite konstigt att det står så här va?
Nä, där har det blivit något knas tycker jag. Du bör ha en IP-adress till din AdGuard som andra kan komma åt. Den IP-adressen anger du i din router som DNS, då routas allt igenom din AdGuard.
127.0.0.1 är bara localhost, alltså den enda som kommer åt denna är i ditt fall Adguard på den host du installerat den.
Ja precis, men IP-adressen i min router msåte ju vara IP-adressen till min HA-server där Ad Guard körs? Då pekar ju min router på mina HA som agerar DNS?
Ja, men det kan inte vara 127.0.0.1 då det är localhost. Så vad fler IP-adresser exponerar din HA-server?
Edit: Vad tilldelar din router för IP-range? Vad har din HA-server för IP i denna range? Dit pekar du DNS så borde det funka.
Min HA-server har 192.168.1.100 och det har jag angett som DNS i routern. Men något är knas med AdGuard, ominstallation och den säger fortfarande 127.0.0.1.
Vad har du för inställningar här (Inställningar > System > Nätverk)?
Oklart, kan inte kolla då jag är på andra sidan av jordklotet, det bara funkar.
Yep, vad sker om du ställer in 192.168.1.100 som DNS manuellt på en klient? Går den genom AdGuard då?
Verkar inte som installationen av AdGuard är korrekt/den lyssnar på fel port.
Ah, när jag angav en statisk IP-adress där så hoppade det igång. Tack för supporten
Kör du några speciella listor i AdGuard eller bara "out of the box"?
Såhär ska det se ut.
https://dinexternalurl.se
http://lokaliptillHA:8123
Borde se ut såhär när du är ansluten till nätet hemma.
Inga speciella, har postat tidigare i tråden tror jag vilka jag aktiverat. Men det är bara såna som finns att välja på, duger mer än väl.
Samma ställe.
Har du egen domän? Reverse Proxy?
Nej, inte vad jag vet
Jag kör DuckDNS om det är en ledtråd.
Då har du port 8123 öppet antar jag för att komma åt via duckdns.
Då fungerar det inte.
Du behöver isf installera t.ex nginx proxy manager och koppla till din duckdns. Sen måste configuration.yaml uppdateras också.
Ska försöka skriva ihop en guide då det är många som har samma "problem".
Ja den är öppen.
Tack, men lägg inte för mycket tid. Mitt system fungerar ju, förutom de gånger det inte fungerar och jag får felmeddelandet enligt ovan.
Har ett Nimly Touch Pro som jag kopplat till HA via Z2M.
Lyckas dock inte fatta hur man ställer in tillfälliga koder. Finns en sådan möjlighet enligt dokumentationen, men det framgår inte hur man ska göra för att ställa in vilken tidsperiod som ska gälla.
user_type
(enum): Type of user, unrestricted: owner (default), (year|week)_day_schedule: user has ability to open lock based on specific time period, master: user has ability to both program and operate the door lock, non_access: user is recognized by the lock but does not have the ability to open the lock allowed values: unrestricted
, year_day_schedule
, week_day_schedule
, master
,
Lutar åt att man måste köpa Nimlys egen brygga för att få någon form av användarvänlighet.
Jag som hade hoppats att du skulle löst detta med en fin tutorial lagom till att jag migrerat från ZHA till Z2M