Home Assistant

root är användarnamnet och sen ditt lösenord.

Du kan skapa/ändra användare när du väl loggat in med root.
Datacenter -> Permissions -> Users.

1 gillning

image
image

vill ändå inte.

Realm = Linux PAM standard authentication.

1 gillning

Tack! Nu kom jag in :slight_smile:

Här saknar jag en gammal hederlig load bar:

Tack @katho för stor hjälp idag. Tog mig nästan en hel arbetsdag. Men nu funkar allt. Trodde inte på restore processen där ett tag. Men allt är nu löst

@Curiosity tack för pushen till ny hårdvara. Nu pensionerar jag RPB3b+ !

Om någon är intresserad så följde jag denna guide för att installera HA via proxmx

3 gillningar

Sorry sen på svaret här! Men ja proxmox precis som du kör.
Frigate finns som add-on till HA om du vill göra det enkelt för dig själv.

Rekommenderar verkligen en google coral usb eller pci-e som passar i din Lenovo. Jag kör Coral USB i min andra server och är otroligt nöjd.

Små saker, men lätt att missa är att du måste lägga till enheterna du kopplar in, t.ex. coral eller zigbee adapter (om den är USB), då behöver man lägga till dom i Proxmox. Vet inte om du löst allt sånt än :slight_smile:

1 gillning

Varit hemma några dagar nu.

Kunden i Sverige har fortsatt full support för sina 2 olika locations. Han verkar nöjd. Lite små tweeks bara.

Brorsans installation blev sista kvällen fram till 01:15 innan vi började ge upp. Då strular det med åtkomst ibland, börjar misstänka IP problem. Får ibland kommer jag åt servern, ibland inte. Enklast vore att slänga ut Telia routern och köra t.ex. Unifi.

Min egen installation har jag uppgraderat till en Smlight SLZB-06 coordinator istället för min Sonoff Dongle E. Fick para om alla devices, men gick rätt fort ändå, så inga större problem.

Är på gång med ett projekt här hemma. 5 våningar för en butik ska ha ny led belysning. Så tittar på WLED och olika konfigurationer åt dom. :smiley:

1 gillning

Jag har idag ett gäng Docker-containers på en Intel NUC som i sig kör Ubuntu server. Lagringen ligger på en separat NAS.

Vinner jag något på att ändra om och lägga in Proxmox i ekvationen?
Isåfall vad?

Hittade en guide som hjälpte till mycket :slight_smile:

Vad är vinningen av Coral?

Du vinner inget om du har allt rätt confat i din nuvarande miljö.

Jag har en server som rullar Ubuntu med docker. Runt 30 containers på den maskinen. Det är inge monster, men styr många saker.

Min Lenovo M920q är egentligen "bättre" men den kör "bara" homeassistant, opnsense, truenas och några andra containers. :slight_smile: Men där kör jag proxmox för enkelthelt av rollback. Jag byter nog på servern, när jag tar tag i det det :stuck_out_tongue:

Nice!

Coral hjälper till med AI uträkningen till äldre processorer. Blir en offload på CPU/GFX helt enkelt. Min gamla server gillade inte 5-6 kameror utan en Coral. Men en Coral så kan du köra en RPi4/5 med frigate utan problem.

Senaste jag läste om Coral så verkar det som att ingen ny support kommer till dom. Men tycker fortfarande det är en bra produkt om man har gammal hårdvara och vill börja med både AI och Frigate. :slight_smile:

1 gillning

Ok, var ju inte överdrivet dyr. Tack! :slight_smile:

1 gillning

Nu är bytet gjort av min Sonoff Zigbee Dongle-E till Smlight SLZB-06 genom PoE.
Man ska tydligen kunna migrera från E till SMlight, men jag fick det inte att fungera, så satte upp allt som nytt nätverk.

Jag hade inga problem egentligen, men med en coordinator som går över PoE blir det enklare i längden. Kan dessutom köra high availability genom proxmox om jag önskar. För större installationer ser jag klara fördelar.

3 gillningar

Kör ni Pi-hole tillsammans med Home Assistant? Trodde den var nedlagd för HA. Eller kör ni AdGuard?

Tänker att det är smidigt att låta datorn som kör HA också hantera blockering av annonser.

Har ni några erfarenheter om hur det fungerar?

Jag körde det tidigare via en egen container bara, men jag lär väl komma igång med Proxmox snart själv, då kanske jag testar Pi-hole eller AdGuard igen :slight_smile:

1 gillning

Jag kör AdGuard.

1 gillning

Kör pihole.

1 på proxmox host i lxc. Samma maskin som kör HA.
1 på en RPi4 med 1gb ram.

Körde adguard för några år sen, men gillar gravitysync till Pihole, när man kör dubbla.

Frugan gnällde en gång när jag höll på och internet inte fungerande. Så satte upp en till för att slippa dns problem. :slight_smile:

1 gillning

Jag kör Proxmox och har en VM för HA och en annan med Ubuntu. Kör Pi-Hole i Ubuntu. Fick aldrig AdGuard i HA att lira som jag ville.

1 gillning

Ah, smart med en backup Pi-Hole :slight_smile:

1 gillning