Högtalare till gemensam festlokal - Tips?

Har fått i uppdrag att kika på högtalare bostadsrättsföreningens festlokal, och önskar lite tips från bubblan!

Krav:

  • Bluetooth (för att slippa att alla ska behöva t.ex. Sonos-appen)
  • Nätanslutna (så man slipper tomma batterier osv.)
  • »Multiroom« så att man enkelt kan spela till alla högtalare samtidigt (troligt att vi behöver flera, lokalen är runt 100 kvm)

Önskemål:

  • Platta och vägghängda
  • Stilren och klassisk design, då det är en ganska gammal lokal. Dvs inte för »tech-igt«.

Budgeten är inte satt så jag tänkte komma med förslag i olika prisklasser. IKEA Symfonisk tavelram känns klockren förutom att den »kräver« Sonos. Är ju många som ska koppla upp sig och det blir nog för bökigt.

Beosound Level är riktigt läcker men 2-3 st sådana blir troligen för dyrt. Dessutom går de att haka av enkelt och köra på batteri vilket gör att de kanske får fötter och försvinner. B&O Beosound Level – unik och exklusiv trådlös högtalare med batteri

Ett annat alternativ är att smälla in en Zeppelin eller liknande, men lite mer platskrävande:

Som ni märker är jag öppen för väldigt olika typer av lösningar :slight_smile:

Har ni några tips?

Sonos kräver ju endast appen egentligen för konfigurering. När du är igång kan du över wifi skicka ljudet från Spotify via Spotify connect eller AirPlay. Ingen annan enhet än min mobil har iallafall Sonos-appen i vårt hushåll. Funkar prima.

Sant, men är lite nervös för de gäster som inte är så »tech savvy« och vana vid blåtand… Men med Airplay funkar det ju för alla med iPhone. Värre för Android-folket.

Fattar! Egentligen inte krångligare än att koppla upp sig till Wi-Fi. Printa en QR-kod att skanna så är det fixat på någon sekund och sen styr man bara genom Spotify. För android kommer Spotify Connect funka lysande. Det är väl knappt någon på android med Apple Music eller någon i Sverige med Youtube Music tänker jag…

Tror att multiroom och bluetooth blir svårt. Jag har en gång i tiden ägt en sådan sorglig historia. Det var konstant huvudvärk till skiten hamnade på tippen :sweat_smile:

1 gillning

Tack för input, ska lägga fram det som ett förslag :slight_smile: Wifi finns, så det är inga problem så. Kan sätta upp ganska många SYMFONISK tavelramar för priset av en Beosound Level…

1 gillning

Soundboks, så kan ni ha det på grillfesten sen också

1 gillning

Du får nog fler kloka råd från andra här i bubblan snart också! :smiley:

Kom på en ytterligare mycket stark nackdel med bluetooth. Det speglar ju ljudet från telefonen. Inte så kul när någon på kalaset får ett telefonsamtal när dansgolvet är som hetast :stuck_out_tongue_winking_eye:

Lycka till och uppdatera hur du gör!

1 gillning

En Sonos Five kanske inte är dum heller egentligen - då får man ju aux också för en riktigt old school upplevelse för de som önskar.

Edit: Märker nu hur jag går bort från vägghängd lösning. Men det var ett mer »löst« krav. :slight_smile:

Jag hyr/lånar ut mina Soundboks till fester, studentfester etc. De är smarta i form av att de skapar ett eget nätverk via SKAA men tillräckligt enkla för att alla klarar av att koppla upp sig via blåtand till dem.
Sen ser de ut som högtalare och inget som man gömmer undan. Men de går också att placera på högtalarstativ vilket gör dem perfekta i en lokal med mycket folk.

2 gillningar

Soundboks, sicken party högtalare. 10’ bas och ölsäker dessutom :slightly_smiling_face:

Fantastisk skapelse!
Det enda jag saknar är AirPlay 2. Men det har jag löst med att använda en AirPort express med 3,5 mm

Vi brukar köra 4 stycken trådlöst ihopkopplade på sommaren
https://www.instagram.com/reel/CcaRYy_FGfX/?igshid=MDJmNzVkMjY=

4 gillningar

Imponerande helt klart :slightly_smiling_face: