Om du har sålt en bostad de senaste åren har du säkert också fått känslan av en blöt gammal disktrasa i ansiktet när du såg prislappen för vad Hemnet vill ha för att lägga upp ditt objekt på deras plattform. Som med allt annat finns det bara ett sätt att protestera mot orimliga priser och det är att helt enkelt strunta i dem som är för dyra. Just detta verkar nu drabba Hemnet då Fastighetsbyrån har berättat för DN att 35 procent av bostäderna säljs utanför Hemnets plattform.
År 2023 var siffran betydligt lägre och låg på mindre än 10 procent. Anledningen till tappet kopplas till de höga annonspriserna och den växande förmarknaden. Om Hemnet fortsätter på samma väg kan antalet bostäder som säljs utanför plattformen fortsätta att öka. I dag finns det dessutom bra och billigare alternativ som till exempel Booli.
Jag vet inte, var väl ett par år sedan jag upptäckte fördelarna med Booli, åtminstone som köpare. Vet inte hur de jobbar om de på något sätt skannar via mäklarsidor eller om de får mäklarna att lägga upp där pga lågt(obefintligt?) pris
Använder aldrig Hemnet när jag kollar efter bostäder, just eftersom det finns så få objekt.
Trots detta och trots priset lade vi dock ut vår bostad även på Hemnet, när vi sålde för två år sedan. Hade kanske gått ändå, men vi ville öka chansen att sälja snabbt då vi köpte ny bostad först innan vi sålde den gamla. Tog en månad från att vi skrev på köpeavtalet för vårt nya hus tills dess att den gamla bostaden var såld.
Var väldigt många som kollade på vår annons på Hemnet i allafall, man fick tillgång till statistik som säljare. Sen hur många som hade sett den ändå via t ex Booli vet jag inte, men jag tänker mig att de som hittat till Booli inte längre borde bemöda sig med Hemnet?
Mäklaren sa till oss att de flesta objekt blir sålda utan att de hamnar på Hemnet, de flesta säljare som går den vägen är mer angelägna att sälja.
Det kanske är en fördel med Hemnet, att man som köpare kan känna sig säker på att säljaren vill sälja. På Booli kryllar det ju av icke prissatta "kommande försäljningar" som ibland legat ut i åratal.
Tycker man ser på omgivningen och bekanta att många har köpt stuga, villa etc..via Booli på senare år. Så nog tror jag Hemnet har problem. De har väl blivit för dyrt med dem.