Hjälp mig välja ljudsystem! 🙏🏼 🤗

Hej!
Helt grön här och behöver tips på vilket ljudsystem/enheter jag ska välja!

Jag har byggt ett hus och dragit el till ett tilltänkt ”trådlöst” högtalarsystem.

Det kommer främst att användas till musik i sällskapsrummet, till fotboll på tv och musik i badrummen.

Det behöver inte vara ett svindyrt system då jag inte är ljudnörd. Vill inte heller lägga en förmögenhet på det om det inte behövs.

Kraven är:

• Ska gå att spela olika ljud i olika rum

• Ska gå att koppla ihop

• Ska gå att koppla till tv

• Gärna röststyrt men inget måste

Har inget annat system idag så jag är novis :hugs:

Mvh Ida

Finns garanterat folk som är bättre än mig på detta men vi har ett liknande behov och kör på Apple HomePods. Två HomePod i vardagsrummet för antingen musik eller TV:n via en Apple TV. En HomePod Mini var i kök, kontor och badrum.

Absolut inte det bästa ljudet men det funkar för oss. Enkelt att röststyra eller från telefonen, iPaden eller datorn.

Sonos är en av de största på just detta, känns som det enklaste och mest tillgängliga alternativet. I synnerhet efter att de börjat samarbeta med IKEA.

Tycker du inte en Mini i köket blir för svagt? När det fräser i stekpanna och kokar i grytan och man skramlar lite med köksredskap tycker jag en Mini drunknar.

1 gillning

Nej faktiskt inte. Eller ja, precis under matlagningen kan jag inte lyssna på en podcast men musik tycker jag funkar helt ok faktiskt. Framför allt räcker det gott under resten av tiden, när man preppar, när man äter etc.

Gillar att den är så liten också, vi har den väggmonterad så den försvinner snyggt.

1 gillning

De har ju en bra app också, hittar ut själv.

Exakt. :ok_hand: :joy:

Har själv inte haft några problem. Men vet ju att andra slitit sitt hår.

1 gillning

Sonos såklart. Blir inte enklare än så.

Förutsatt att man är i Apples ekosystem, på vilket sätt är Sonos enklare än HomePod? Flexiblare och med fler valmöjligheter förstår jag men enklare?!?

Vi har sedan länge kört så, dubbla HomePods i vardagsrummet och sedan en HomePod mini i varje rum.

Funkar perfekt.

2 gillningar

Du har rätt om musik. Jag lyssnar på poddar när jag lagar mat och då blir det för svagt med en.

1 gillning

Intressant, vi har en Ikea-sonosenhet sedan tidigare och har sneglat lite på det systemet men det är svårt att hitta referenser. Vill gärna höra mer vad ni tycker om det! @RolexJocke @marges

Tack för tipset, ska genast kika närmare på det! :pray:t3::+1:t2:

Jag har inte några Sonos prylar, kör 2 HomePod's till TV'n vilket duger till mig. Det blir ju inget dunka dunka direkt men ett rent och snyggt ljud. Har en aktiv Audio Pro sub som jag eventuellt ska koppla in men har inte kommit så långt än.

Har en Sonos Beam under TV och två IKEA Symfonisk tavelramar som bakhögtalare och är mycket nöjd. Ping @Marcus_Attefors

Void Acoustic dom har bra ljud system